Quote from Guest on 25 September 2012, 22:56Hur bra är längdskidor för löpning? Alltså, hur mycket förbättrar man sig i löpning av att åka skidor?
Omöjligt att svara på förstås, men det skulle vara intressant med lite reflektioner.
Hur bra är längdskidor för löpning? Alltså, hur mycket förbättrar man sig i löpning av att åka skidor?
Omöjligt att svara på förstås, men det skulle vara intressant med lite reflektioner.
Quote from Funbeat user on 25 September 2012, 23:06Många skidåkare är ju grymma på löpning. Men mestadels beror det på att de löptränar mycket, speciellt obanat och terrängspår. Men kan inte se någon nackdel med att träna skidor på vintern för att hålla igång träningen om du tycker att det är jobbigt att
Många skidåkare är ju grymma på löpning. Men mestadels beror det på att de löptränar mycket, speciellt obanat och terrängspår. Men kan inte se någon nackdel med att träna skidor på vintern för att hålla igång träningen om du tycker att det är jobbigt att
Quote from Funbeat user on 26 September 2012, 02:12De två träningsformer som är bäst konditionstränande är längdskidor (1plats) och löpning längre än 3000 m (2plats). Båda dessa träningsformer hjälper varandra. Dock: längdskidor kräver en muskeluppsättning, och ger en muskeluppsättning, som inte är nödvän
De två träningsformer som är bäst konditionstränande är längdskidor (1plats) och löpning längre än 3000 m (2plats). Båda dessa träningsformer hjälper varandra. Dock: längdskidor kräver en muskeluppsättning, och ger en muskeluppsättning, som inte är nödvän
Quote from Funbeat user on 26 September 2012, 07:37Anders:
"De två träningsformer som är bäst konditionstränande är längdskidor (1plats) och löpning längre än 3000 m (2plats)."
Källa på det? Låter som ett helt fantastiskt kategoriskt uttalande.För att svara TS så finns det vissa goda effekter av att tr
Anders:
"De två träningsformer som är bäst konditionstränande är längdskidor (1plats) och löpning längre än 3000 m (2plats)."
Källa på det? Låter som ett helt fantastiskt kategoriskt uttalande.
För att svara TS så finns det vissa goda effekter av att tr
Quote from Funbeat user on 26 September 2012, 08:19Jonas: Man kan ibland se tabeller med VO2max indelat på olika sporter, t ex:
http://www.brianmac.co.uk/vo2max.htmFörvisso brukar löpare och längdskidare komma högt på sådana. Dessutom cyklister. Men det behöver ju inte betyda att de är bäst konditions
Jonas: Man kan ibland se tabeller med VO2max indelat på olika sporter, t ex:
http://www.brianmac.co.uk/vo2max.htm
Förvisso brukar löpare och längdskidare komma högt på sådana. Dessutom cyklister. Men det behöver ju inte betyda att de är bäst konditions
Quote from Funbeat user on 26 September 2012, 08:22Jag körde mycket skidåkning förra vintern och när jag drog igång löpningen på våren så var min första tanke att det gick väldigt långsamt. Jag hade lagt på mig några kilo muskler vilket helt klart påverkade tempot. Men efter någon månad med snabbdistanstr
Jag körde mycket skidåkning förra vintern och när jag drog igång löpningen på våren så var min första tanke att det gick väldigt långsamt. Jag hade lagt på mig några kilo muskler vilket helt klart påverkade tempot. Men efter någon månad med snabbdistanstr
Quote from Funbeat user on 26 September 2012, 08:32Skidor ger dig väldigt bra konditionsträning, men du behöver hålla igång löpningen för spänsten i löpsteget - att du blir tung i kroppen beror inte så mycket på mer muskler utan nog mer på att du inte tränar styrkan i den korta kontakttiden med marken. Ka
Skidor ger dig väldigt bra konditionsträning, men du behöver hålla igång löpningen för spänsten i löpsteget - att du blir tung i kroppen beror inte så mycket på mer muskler utan nog mer på att du inte tränar styrkan i den korta kontakttiden med marken. Ka
Quote from Funbeat user on 26 September 2012, 08:53"att du blir tung i kroppen beror inte så mycket på mer muskler utan nog mer på att du inte tränar styrkan i den korta kontakttiden med marken".
Det kan säkert stämma. Benen kändes helt enkelt ovana vid att springa.
"att du blir tung i kroppen beror inte så mycket på mer muskler utan nog mer på att du inte tränar styrkan i den korta kontakttiden med marken".
Det kan säkert stämma. Benen kändes helt enkelt ovana vid att springa.
Quote from Funbeat user on 26 September 2012, 10:44Det är ju det som skiljer löpning från t ex trappmaskiner eller crosstrainer - löpeffektivitet förutsätter att man har spänst/styrka under en kort kontakttid - kortare ju fortare man vill kunna springa effektivt. Man kan sås runt i 6-7 min/km utan att beh
Det är ju det som skiljer löpning från t ex trappmaskiner eller crosstrainer - löpeffektivitet förutsätter att man har spänst/styrka under en kort kontakttid - kortare ju fortare man vill kunna springa effektivt. Man kan sås runt i 6-7 min/km utan att beh
Quote from Funbeat user on 26 September 2012, 12:04Blir det inte ett konstigt löpsteg med skidor?
Blir det inte ett konstigt löpsteg med skidor?