Quote from Funbeat user on 26 September 2012, 12:39Nja. Emil Jönsson springer rätt så fort med skidor på i sprintspurtarna ...
Nja. Emil Jönsson springer rätt så fort med skidor på i sprintspurtarna ...
Quote from Funbeat user on 26 September 2012, 14:51Håller med om att det vi kallar spänsten, uteblir vid skidträning och därför bör man hålla igång "löptsteget" under vintern. Jag märkte av detta i extremt hög grad i våras då jag skulle testa löpsteget någon vecka efter VL. Benen var helt enkelt inte vana
Håller med om att det vi kallar spänsten, uteblir vid skidträning och därför bör man hålla igång "löptsteget" under vintern. Jag märkte av detta i extremt hög grad i våras då jag skulle testa löpsteget någon vecka efter VL. Benen var helt enkelt inte vana
Quote from Funbeat user on 26 September 2012, 15:53Å andra sidan brukar flåset vara grymt en vecka efter Vasan.
Typ springa i en lång lång uppförbacke o ligga på tills benen är helslut fast pulsen inte gått över 135 ...
Å andra sidan brukar flåset vara grymt en vecka efter Vasan.
Typ springa i en lång lång uppförbacke o ligga på tills benen är helslut fast pulsen inte gått över 135 ...
Quote from Funbeat user on 26 September 2012, 16:44Jonas Larsson: mätningar av maximal syreupptagningsförmåga hos svenska eliten i ett antal idrotter, sammanställda av Ulf Bergh, redovisade bl.a. i Per-Olof Åstrand, Bättre kondition, nionde upplagan. Topp 5 för män är Längdskidor, Löpning >3000 m, Oriente
Jonas Larsson: mätningar av maximal syreupptagningsförmåga hos svenska eliten i ett antal idrotter, sammanställda av Ulf Bergh, redovisade bl.a. i Per-Olof Åstrand, Bättre kondition, nionde upplagan. Topp 5 för män är Längdskidor, Löpning >3000 m, Oriente
Quote from Funbeat user on 26 September 2012, 17:34Nu var det bokstavligen inte en vecka efter utan kanske två-tre. Nämnde det därför att de som åker VL på under 6 timmar tror jag utan problem springer två kilometer sett till central kapacitet. Nu var det vadmuskulaturen med tillhörande senor som strejkad
Nu var det bokstavligen inte en vecka efter utan kanske två-tre. Nämnde det därför att de som åker VL på under 6 timmar tror jag utan problem springer två kilometer sett till central kapacitet. Nu var det vadmuskulaturen med tillhörande senor som strejkad
Quote from Funbeat user on 26 September 2012, 17:48Tack för era reflektioner.
Problemet uppstår ju när man både vill förbättra sig på skidor och löpning. Jag kommer att göra som jag har gjort de senaste åren - försöka åka så mycket skidor som möjligt under snösäsongen och springa max en gång/vecka. Det b
Tack för era reflektioner.
Problemet uppstår ju när man både vill förbättra sig på skidor och löpning. Jag kommer att göra som jag har gjort de senaste åren - försöka åka så mycket skidor som möjligt under snösäsongen och springa max en gång/vecka. Det b
Quote from Funbeat user on 26 September 2012, 18:14Jag ska försöka hålla igång löpningen cirka en gång i veckan just för att fem kilometer inte ska kännas så tungt efter VL som det gjorde i år 🙂
Jag ska försöka hålla igång löpningen cirka en gång i veckan just för att fem kilometer inte ska kännas så tungt efter VL som det gjorde i år 🙂
Quote from Funbeat user on 26 September 2012, 19:54Har inte läst inläggen utan svarar TS.
Mina erfarenheter är att skidåkning är ett väldigt bra komplement till löpning. Genom att åka längdskidor så får kroppen en rejäl träningsdos, på ett skonsamt sätt. Man kan åka på lite olika sätt, beroende på vad ma
Har inte läst inläggen utan svarar TS.
Mina erfarenheter är att skidåkning är ett väldigt bra komplement till löpning. Genom att åka längdskidor så får kroppen en rejäl träningsdos, på ett skonsamt sätt. Man kan åka på lite olika sätt, beroende på vad ma
Quote from Funbeat user on 27 September 2012, 08:01Anders:
Precis som jag trodde då.
Att skidåkare har bra kondition är som Lars skriver ovan inget bevis på att just skidåkning är det bästa sättet att träna kondition på.
Anders:
Precis som jag trodde då.
Att skidåkare har bra kondition är som Lars skriver ovan inget bevis på att just skidåkning är det bästa sättet att träna kondition på.
Quote from Funbeat user on 27 September 2012, 13:07Nej Jonas, att de har bäst kondition är i sig inget bevis för att skidåkning är det bästa sättet att träna kondition på. De kanske tränar fotboll vid sidan av, vilket är den egentliga förklaringen till att skidåkare har så bra kondition. Eller så är alla
Nej Jonas, att de har bäst kondition är i sig inget bevis för att skidåkning är det bästa sättet att träna kondition på. De kanske tränar fotboll vid sidan av, vilket är den egentliga förklaringen till att skidåkare har så bra kondition. Eller så är alla