Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning och snö
You need to log in to create posts and topics.

12

Huvudstaden har fått en elegant snöskrud. Detta + sega ben gjorde mitt långpass i söndags helt vansinnigt jobbigt. Kan varit bristande form också 🙂

Då till frågan: Hur mycket skillnad gör det / km att springa i snö/modd med släpp typ varje steg? Min up

För mig är det 20 sek/km.

Det beror nog väldigt mycket på antal centimeter snö och konsistensen på ytan (skare mm) , jag har ibland "sprungit" på en timmerväg hemma med c:a 25-30cm snö bara för att jag är tokig och om det då sjunker igenom, lite ibland, mycket ibland osv. så rör d

Vi gör en lista helt enkelt 🙂

Snömodd: +20s/km
Bristande skare: +60-90s/km
Blankis utan dubb: ?
Blankis med dubb: ?
Packad snö:

På TSM-träningen i söndags vart det ingen skillnad alls i hastighet. Vi sprang i samma 5:40-tempo som vi brukar, och våra sadistiska ledare klämde tom. in ett par km i 5:20-tempo.
Men det var ju naturligtvis en enorm skillnad i ansträngning! Efter 10 min

Jag har ingen aning hur mycket fart jag tappar men det känns som 20-40sek/km beroende på mängden snö (varierar ju från km till km beroende på hur populära och upptrampade stråken man springer är)

Jag försöker tänka positivt när det går tungt, om jag trän

Ja Peter vår sadistiska TSM ledare direkt från helvetet...Jag måste säga att 20km kändes som 25...nä det var faktiskt en trevlig ledare. 🙂
Han sa att nu kunde vi vila till Tisdag!

Det verkar som TSM:s ledar borde kolla in denna tråd alltså 😀

Peter: Jag gjorde samma sak (miss) helt på egen hand 😀 Det är nog reptilhjärnan som kickar in och säger åt mig att aldrig springa långsammare än 5:00 😉

Jag läste på Szalkais blogg att hans 28 kilometers långpass i snön i söndags på 2h 10 min borde motsvara 30 km. Dvs 4:39/km i snön skulle motsvara 4:24/km, alltså 15 sek/km i skillnad.
I TSM:s 3h-grupp körde vi på i ungefär samma tempo som vanlig, 4:37/km

Faktiskt, ingen skugga över våra TSM-ledare, dom är fantastiskt underhållande och roliga och dessutom kanonbra på att hålla tempot.
Står det 5:40 med fartökningar på schemat då kör vi fan 5:40 med fartökningar, oavsett väder och väglag (t+)

12