Quote from Guest on 11 August 2011, 10:46Hej på er!
Idag berättade en kollega att han har börjat springa på tå för att bli snabbare och få en alertare löpstil.
Jag blev lite inspirerad och funderar på om detta är något för mig, då jag har haft känningar i benhinnorna, detta borde ju göra att det
Hej på er!
Idag berättade en kollega att han har börjat springa på tå för att bli snabbare och få en alertare löpstil.
Jag blev lite inspirerad och funderar på om detta är något för mig, då jag har haft känningar i benhinnorna, detta borde ju göra att det
Quote from Elias Engqvist on 11 August 2011, 10:56Här finns en hel del att läsa: http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=1714
(På tå ska man inte springa, men jag ska inte dra hela historien här)
Här finns en hel del att läsa: http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=1714
(På tå ska man inte springa, men jag ska inte dra hela historien här)
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 21:59Håller med Christer, spring aldrig på tå och kolla runt lite i barfotagruppen.
Håller med Christer, spring aldrig på tå och kolla runt lite i barfotagruppen.
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 22:23Här är en till.
Undvik att springa på tårna.
Använd hela fötterna.
Landa på ett bekvämt sätt.
Vissa landar framfot, andra mitt på men de flesta landar på hälkanten.Ju fortare desto mer framfot är ganska allmänt.
Här är en till.
Undvik att springa på tårna.
Använd hela fötterna.
Landa på ett bekvämt sätt.
Vissa landar framfot, andra mitt på men de flesta landar på hälkanten.
Ju fortare desto mer framfot är ganska allmänt.
Quote from Funbeat user on 17 August 2011, 13:35Försök att öka "kadensen" antal steg du tar per minut. Så korta ner steget lite så löser sig det där med var på foten man ska landa. Se till att du tar 90steg/min.
För att enkelt kunna räkna din kadens räkna antal ggr som din högerfot träffar marken und
Försök att öka "kadensen" antal steg du tar per minut. Så korta ner steget lite så löser sig det där med var på foten man ska landa. Se till att du tar 90steg/min.
För att enkelt kunna räkna din kadens räkna antal ggr som din högerfot träffar marken und
Quote from Funbeat user on 18 August 2011, 08:12När jag läser "springa på tå" kommer jag osökt att tänka på balettdans - INTE löpning. 🙂
När jag läser "springa på tå" kommer jag osökt att tänka på balettdans - INTE löpning. 🙂
Quote from Funbeat user on 18 August 2011, 08:17Hi, hi Kristina.
Samma här.
Hi, hi Kristina.
Samma här.
Quote from Funbeat user on 18 August 2011, 08:18"För att enkelt kunna räkna din kadens räkna antal ggr som din högerfot träffar marken under 15sek (bör hamna någonstans kring 22)."
Eller exakt 15 steg på 10 sekunder.
"För att enkelt kunna räkna din kadens räkna antal ggr som din högerfot träffar marken under 15sek (bör hamna någonstans kring 22)."
Eller exakt 15 steg på 10 sekunder.
Quote from Funbeat user on 18 August 2011, 08:23Tor. Alltid exakt 180 steg/min?
Finns det sådana löpare?
Jag har trott att jag varit en hyfsad löpare med pers på 400 meter under 50 sekunder, ½-marathon under 4 min/km ++++.Jag måste ju då anse mig otroligt udda för jag har använt och använder olika
Tor. Alltid exakt 180 steg/min?
Finns det sådana löpare?
Jag har trott att jag varit en hyfsad löpare med pers på 400 meter under 50 sekunder, ½-marathon under 4 min/km ++++.
Jag måste ju då anse mig otroligt udda för jag har använt och använder olika
Quote from Funbeat user on 18 August 2011, 08:54K-G: Alltid minst 180. Högre när det krävs.
K-G: Alltid minst 180. Högre när det krävs.