Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning två dagar i rad
You need to log in to create posts and topics.

12

Hur ser ni på löpning två dagar i rad? Gör ni det? När började ni med det och vad skall man tänka på?

Själv har jag löpt mer eller mindre under ca 30 år men förr varit så skadedrabbad att jag aldrig kommit igång med mer kvantitet på löpning och varje gå

Det hjälpte mig att komma i mitt livs formtopp efter div skador. Men jag tog det ett steg längre och sprang 5-6 dagar i veckan. Men då tar man kortare och lugnare pass.

Har funkat för mig men då har jag haft 5-7km lätt löpning den "andra dagen"

Jag har använt det till att öka distansen, helt ovetenskapligt och utan att läst om det. Jag tror det har hjälpt mej. Här kommer ett exempel på hur jag tror man kan göra, säg att din nuvarande max distans är en mil.
Dag 1: 7 km i långdistans tempo
Dag 2:

Notera en viktig detalj angående det goda rådet att inte öka mer än 10% på en vecka. Det förutsätter sedan att man stabiliserar sig på den nya nivån innan man tar nästa steg.

Att ge ett generellt råd om det går att springa 2 dagar i rad är nog omöjligt.

Jag springer ofta flera dagar i rad men då ser jag till att flera av passsen är av återhämtande karaktär.
Sedan är nog Lars inne på rätt spår, Det handlar inte om hur mycket du tränar utan om hur mycket just din kropp klarar av att absorbera utan att skad

Jag har precis börjat (senaste två månaderna) köra två pass samma dag.
Ett lugnt på morgonen och ett tufft på em eller
Lungt morgon och lugnt kväll.
I fredags sprang jag 35km på morgonen och 17 på kvällen, totalt 52km.
Igår 31 på morgonen och 21 på kvälle

Oj då Daniel det var grymma pass det där....Själv är jag gammal å trött å kör väl bara typ dryga 10 km varje dag å då är det streak-running inräknat. Att springa varje dag = JA....men ibland bara jogga å ta det lungt mellan dom lite snabbare passen. Jag f

Jag har aldrig kunnat, återhämtningen blir desto längre de gånger jag försökt så försöker hålla mig till att springa max 3 gånger i veckan med annan träning mixad beroende på väder och årstid.

Jag springer gärna två dagar i rad. I synnerhet om jag har kört ett hårt eller långt pass ena dagen, så lufsar jag dagen efter, för att få genomblödning i musklerna och därmed snabbare återhämtning.

Och då är det på betoning "lufs". Knapp styrfart, men ä

12