Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Fråga från en som helt nyligen lärt sig springa lite mera "lätt": Hade akut ryggskott för ett tag sen och hade då inga som helst problem att springa en mil på OK tid, kändes avslappnat och fint tyckte jag då. Tar varken i med mag- eller ryggmuskulatur då

Det finns nog att vinna på att använda midjan vid löpning. Känns som att jag får ett starkare frånskjut och bättre ekonomi då.

Jag vet inte riktigt vad Peter menar med att "använda midjan" vid löpning, men mittmuskulaturen "core", "midjan" skall vid löpning bara användas till det strikt statisk arbetet med att bibehålla en korrekt hållning. Det man _använder_ vid löpning, i en dy

Bara ett litet inlägg i magmuskulatursdebatten som inte har med löpstil att göra, för
det kan jag inget om.
Men var du springer påverkar hållningen o det påverkar magmuskulaturen, se på orienterarna som springer obanat i skog o mark. De får på köpet stark

Det ligger nog nåt i det också. Jag är nästan uteslutande asfaltslöpare och håller på att vricka foten bara jag trampar på en vit linje när jag springer. Jag borde nog blanda upp det med mera terräng för att få bättre stabilitet och träna fler muskelgrupp

Lotta G & Tord: Kroppen bygger spontant upp den muskulatur som är bäst anpassad för det (vadhelst) man håller på med - förutsatt att man håller på med det en tillräckligt lång tid (behöver inte vara särskilt lång tid för att denna naturliga anpassning ska

12