Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöptempo
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Jag lider, likt många misstänker jag, av vinnareskalle problematiken i min löpträning. Det innebär i praktiken att jag kan komma överrens med mig själv inför ett pass att det är "lugna puckar" som gäller för att två löpsteg in i passet helt glömma b

Var hittar du råden att du på 1k-intervallerna ska ligga på ett tempo över ditt miltempo? Detta med intervaller har ju diskuterats härsan tvärsan och man måste komma ihåg att det finns olika typer, tröskelintervaller, V02-max, ... och med olika tider för

Du kan lägga in fart i långpasset t.ex. genom fartleksinslag i tävlingsfart eller genom att öka progressivt från distanstempo mot tävlingstempo. Du behöver inte de där riktigt långa, långsamma passen för att springa halvmaran, men när du springer lugnt sk

Leif: Öka hastigheten i slutet av distanspasset? Jag har hört att om man ska öka hastigheten under ett distanspass ska man göra det i mitten av passet inte i slutet. Fast det kanske inte spelar någon roll...?

Elin, kanske lite slarvigt uttryckt och jag menar inte de allra sista kilometrarna. Men heller i mitten, jag tycker nog att det ska ske på sista halvan. När man har ett antal kilometrar i benen för att känna på hur tävlingsfart känns när man inte är utvil

Är inte erfaren men har lite tankar om det här så jag lägger mej i.

Långpass variant1: Spring i 2 timmar. Ett bra sätt att inte springa för fort eftersom du inte tjänar nått på det. Avsluta gärna med Koordinationslopp

Variant2:Värm upp 3km(lufs tempo) o

Man kan göra 100min på halvmarathon men ändå vara långt ifrån att klara 1k intervaller på 4.00. Och vice versa, jag kunde köra 6*1000m i 4:00-fart tidigare än jag gjorde sub 100 men så har jag alltid haft rätt dålig uthållighetsprofil.

Janne:
Apropå att du är ute & cyklar;) så är just skyltspurter något många cyklister håller på med.
Jag som dock är involverad i båda grenarna satsar hellre på fartlek än intervallträning just för att det är roligare.

Jag kan t ex få syn på 5 skyltar på

Leif: Rådet om att springa i ett tempo som tangerar alt. överstiger milfarten hittade jag här: http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=140803
Tror dock att jag läste lite slarvigt och det som beskrivs är väl egentligen precis det Pontus säger. Väl

Andreas, Lorenzos artikel på marathon.se beskriver hur vi springer tusingar i Studenterna, så det är ingen slump om det överensstämmer med vad jag säger. 🙂

12