Quote from Guest on 27 February 2010, 09:05Hej!
Jag lider, likt många misstänker jag, av vinnareskalle problematiken i min löpträning. Det innebär i praktiken att jag kan komma överrens med mig själv inför ett pass att det är "lugna puckar" som gäller för att två löpsteg in i passet helt glömma b
Hej!
Jag lider, likt många misstänker jag, av vinnareskalle problematiken i min löpträning. Det innebär i praktiken att jag kan komma överrens med mig själv inför ett pass att det är "lugna puckar" som gäller för att två löpsteg in i passet helt glömma b
Quote from Funbeat user on 27 February 2010, 09:15Var hittar du råden att du på 1k-intervallerna ska ligga på ett tempo över ditt miltempo? Detta med intervaller har ju diskuterats härsan tvärsan och man måste komma ihåg att det finns olika typer, tröskelintervaller, V02-max, ... och med olika tider för
Var hittar du råden att du på 1k-intervallerna ska ligga på ett tempo över ditt miltempo? Detta med intervaller har ju diskuterats härsan tvärsan och man måste komma ihåg att det finns olika typer, tröskelintervaller, V02-max, ... och med olika tider för
Quote from Funbeat user on 27 February 2010, 10:11Du kan lägga in fart i långpasset t.ex. genom fartleksinslag i tävlingsfart eller genom att öka progressivt från distanstempo mot tävlingstempo. Du behöver inte de där riktigt långa, långsamma passen för att springa halvmaran, men när du springer lugnt sk
Du kan lägga in fart i långpasset t.ex. genom fartleksinslag i tävlingsfart eller genom att öka progressivt från distanstempo mot tävlingstempo. Du behöver inte de där riktigt långa, långsamma passen för att springa halvmaran, men när du springer lugnt sk
Quote from Funbeat user on 27 February 2010, 19:10Leif: Öka hastigheten i slutet av distanspasset? Jag har hört att om man ska öka hastigheten under ett distanspass ska man göra det i mitten av passet inte i slutet. Fast det kanske inte spelar någon roll...?
Leif: Öka hastigheten i slutet av distanspasset? Jag har hört att om man ska öka hastigheten under ett distanspass ska man göra det i mitten av passet inte i slutet. Fast det kanske inte spelar någon roll...?
Quote from Funbeat user on 27 February 2010, 22:37Elin, kanske lite slarvigt uttryckt och jag menar inte de allra sista kilometrarna. Men heller i mitten, jag tycker nog att det ska ske på sista halvan. När man har ett antal kilometrar i benen för att känna på hur tävlingsfart känns när man inte är utvil
Elin, kanske lite slarvigt uttryckt och jag menar inte de allra sista kilometrarna. Men heller i mitten, jag tycker nog att det ska ske på sista halvan. När man har ett antal kilometrar i benen för att känna på hur tävlingsfart känns när man inte är utvil
Quote from Funbeat user on 28 February 2010, 13:39Är inte erfaren men har lite tankar om det här så jag lägger mej i.
Långpass variant1: Spring i 2 timmar. Ett bra sätt att inte springa för fort eftersom du inte tjänar nått på det. Avsluta gärna med Koordinationslopp
Variant2:Värm upp 3km(lufs tempo) o
Är inte erfaren men har lite tankar om det här så jag lägger mej i.
Långpass variant1: Spring i 2 timmar. Ett bra sätt att inte springa för fort eftersom du inte tjänar nått på det. Avsluta gärna med Koordinationslopp
Variant2:Värm upp 3km(lufs tempo) o
Quote from Funbeat user on 28 February 2010, 14:10Man kan göra 100min på halvmarathon men ändå vara långt ifrån att klara 1k intervaller på 4.00. Och vice versa, jag kunde köra 6*1000m i 4:00-fart tidigare än jag gjorde sub 100 men så har jag alltid haft rätt dålig uthållighetsprofil.
Man kan göra 100min på halvmarathon men ändå vara långt ifrån att klara 1k intervaller på 4.00. Och vice versa, jag kunde köra 6*1000m i 4:00-fart tidigare än jag gjorde sub 100 men så har jag alltid haft rätt dålig uthållighetsprofil.
Quote from Funbeat user on 28 February 2010, 21:14Janne:
Apropå att du är ute & cyklar;) så är just skyltspurter något många cyklister håller på med.
Jag som dock är involverad i båda grenarna satsar hellre på fartlek än intervallträning just för att det är roligare.Jag kan t ex få syn på 5 skyltar på
Janne:
Apropå att du är ute & cyklar;) så är just skyltspurter något många cyklister håller på med.
Jag som dock är involverad i båda grenarna satsar hellre på fartlek än intervallträning just för att det är roligare.
Jag kan t ex få syn på 5 skyltar på
Quote from Funbeat user on 28 February 2010, 21:36Leif: Rådet om att springa i ett tempo som tangerar alt. överstiger milfarten hittade jag här: http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=140803
Tror dock att jag läste lite slarvigt och det som beskrivs är väl egentligen precis det Pontus säger. Väl
Leif: Rådet om att springa i ett tempo som tangerar alt. överstiger milfarten hittade jag här: http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=140803
Tror dock att jag läste lite slarvigt och det som beskrivs är väl egentligen precis det Pontus säger. Väl
Quote from Funbeat user on 28 February 2010, 22:36Andreas, Lorenzos artikel på marathon.se beskriver hur vi springer tusingar i Studenterna, så det är ingen slump om det överensstämmer med vad jag säger. 🙂
Andreas, Lorenzos artikel på marathon.se beskriver hur vi springer tusingar i Studenterna, så det är ingen slump om det överensstämmer med vad jag säger. 🙂