Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninglöptest 3000, lite tips
You need to log in to create posts and topics.

Hej allesammans!

Jag skulle behöva lite tips från er vana löpare hur jag ska träna för att vara så snabb som möjligt på 3000m.

Jag är hockeydomare under vintern och för att få fortsätta vara det så måste man klara kursen som hålls i slutet av augusti. V

Bättre att slopa innebandyn och köra distanspass i löpning då.

nja, innebandy spelar jag mest för det är kul, dessutom så blir det max 1gång /v.

jag har läst i många andra trådar att intervallträning är en bra grej. Men jag som aldrig har tränat löpning vet inte hur man ska lägga upp det för att passa 3000m.

Du har väl struktur på din löpträning med olika intervaller, backe och distans?

Visserligen har ju en del arenor taskig is men jag hade väl hoppats på att det är mer åka skridskor än springa på is...

David: nä, jag har ingen vettig struktur på mina pass.
Det är det jag vill ha hjälp med!
Den struktur som finns är att jag och en kompis alltid springer 8:an i Skatås på måndagar. Sen så blir det vad det blir dom andra gångerna, dvs. lite allt möjligt.

C

Jag har absolut inga svar på dina frågor, men lägger in en liten fundering. Har du testat att springa 3 km på löparbana? Du kanske är snabbare där än i ett motionsspår?

Jag skulle fortsatta med innebandy. Det är "en typ intervallträning".Själv gör det och har fått bra effekt med den. 🙂

Man blir bra på det man tränar, är det 3000 m som gäller så är det kondition och uthållighet för den distansen (kanske inte så tufft).

Vill man sedan bli snabbare så får man vänja kroppen vid högre fart på korta distanser typ 200, 500, 1000 m intervaller

Håller med Anders. sedan finns det backträning som är effektiv extra till intervaller. Man ska inte glömma heller att vilan är viktigt efter hårda pass! Då byggs upp musklerna. (t+)