Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöptider vid viktminskning
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag väger 78 kilo och är 54 år. Jag löptränar ca 2-3 ggr/vecka. Jag springer 5 km på ca 35 min. Nu undrar jag hur mina löptider skulle påverkas av en viktnedgång på 10 kilo. Förutsättningen är att jag tränar på som vanligt.

Du glömde din längd - vilken är ganska betydelsefull för vikten!

Om jag inte missminner mig helt så finns en tumregel som säger 3 sek per km och kg snabbare.

Dvs. 10 kg skulle innebära 5 min5 min på milen. 3*10*10/60= 5 min.

Detta är nog förutsatt att du har nått att ta från. Är du otränad kommer förbättringen troli

Det var därför jag undrade över längden - skillnad om man är 1,50 och väger 78 och om man är 1,95 och väger 78!

Det borde väl även vara skillnad på att tappa tio kilo muskler mot tio kilo fett? Även vilka muskler som tappas torde väl spela in.

Här kan man räkna ut hur mycket snabbare man blir på en sträcka, enbart genom viktminskning.

Men som FAQ: även säger, så är det ju inte svart på vitt.

"
...

The calculation assumes that everything else is held constant – so that the body’s capacity to

Givet att man tränar bra så borde man ju inte bara gå ner i vikt utan också förbättra sin kondition varefter. Vilket borde innebära ytterligare kapning av tiderna.

Det är olika för person till person, vet vissa som tidigare inte var snabba, han har gått upp iaf minst 15 och springer på samma tider...kan tilläggas att det inte är 15kg muskler samt utan att träna på dagarna.

Finns även de som har gått ner men då som

Jag kan ge en ny invägning och resultat efter midnattsloppet 😛 Va länge sedan jag verkligen maxade en mil som i lumpen.

Jag har lyckats gå ner ca 15 kg sen i januari. Då sprang jag oftast med en fart på 6.45 - 7.30 min/km och det var stundtals jobbigt. Nu håller jag mig oftast runt 5.15 - 6.15 min/km och det är inte alls lika jobbigt. Största skillnaden som jag ser om jag

12