Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningLära sig frisim själv?
You need to log in to create posts and topics.

12

Problemet med att lära sig något själv är ju att man inte alltid själv är medveten om att man gör något fel och kan fastna i en felaktig teknik som blir svår att träna bort sen.

vissa saker kan man upptäcka göra fel. t.ex. luft i magen - Lösningen var att lära sig blåsa ut under vattnet.
Ont i axeln eller ngn annan stans- koncentera på arm teknik.
Spänningar i ryggen o nacke - träna upp de, slappna av, lär andas från båda sidor

Ont i axlarna kan bland annat bero på att man trycker hårt bakåt. (=dåligt teknik).

Jag har lärt mig crawl på egen hand med hjälp av instruktioner och videos, det är svårt men det går om man har tålamod nog. Jag tycker det svåraste är att få andningen rätt och de flesta verkar uppleva det så. Jag har upplevt flera s.k platåfaser under in

En vän till mig var nätt och jämt simkunnig (eller okej: han kunde simma, men inte snabbt) när han bestämde sig för att satsa på triathlon för några år sedan. Han körde själv och lärde sig från videor han hittade på Internet. I somras var han bland de tio

Det underlättar ju om man har viss vattenvana innan man börjar. Om man inte fått utveckla grundläggande vattenvana som liten eller som jag till och med utvecklat en fobi för vatten så blir det såklart svårare.

O ja, men då hjälper det å andra sidan inte heller med en simcoach som ryter "andas på var nionde simtag nästa längd!".

Nej, det gäller förstås att man hittar en simtränare som kan konsten att lära ut simning. Att bara stå vid kanten och ryta att man skall simma längre och snabbare kan ju vilken idiot som helst göra.

Jo, precis, det jag menade var nog att en simtränare inte nödvändigtvis är jättebra på nybörjarproblem, vattenvana och så. I det skedet är det nog snarare en simlärare man behöver. Men de kanske finns i kombinationsförpackning nuförtiden?

Hurra! Tack för tips. 🙂 Ikväll lyckades jag ta mig 25 meter med hjälp av (någon form av) frisim.

Nu ska jag finslipa tekniken lite, hehe.

12