Quote from Funbeat user on 22 March 2011, 15:25För att det är dumt ur servicesynpunkt.
För att det är dumt ur servicesynpunkt.
Quote from Funbeat user on 22 March 2011, 18:33Är de listiga så kan de kanske läsa italienska.
Är de listiga så kan de kanske läsa italienska.
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 08:03Små hjul rullar lite tyngre om man inte har fjädring som Moulton, annars är det väl UCIs regler som stoppar dom som vill köra någon tävling. Moulton är inte godkänd av UCI för tävling tex.
Annars så får man en lite lite snabbare cykel och lite kvickare
Små hjul rullar lite tyngre om man inte har fjädring som Moulton, annars är det väl UCIs regler som stoppar dom som vill köra någon tävling. Moulton är inte godkänd av UCI för tävling tex.
Annars så får man en lite lite snabbare cykel och lite kvickare
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 09:01Reglen säger väl endast att hjulen ska ha samma storlek?
Jag trodde att hastigheten på cyklen avgjordes av föraren.
Reglen säger väl endast att hjulen ska ha samma storlek?
Jag trodde att hastigheten på cyklen avgjordes av föraren.
Quote from ellen olsson on 23 March 2011, 09:12De ska vara lika stora och 55-70cm i diameter.
"Wheels of the bicycle may vary in diameter between 70 cm maximum and 55 cm minimum, includ-
ing the tyre. For the cyclo-cross bicycle the width of the tyre (measured between the widest parts)
shall not exce
De ska vara lika stora och 55-70cm i diameter.
"Wheels of the bicycle may vary in diameter between 70 cm maximum and 55 cm minimum, includ-
ing the tyre. For the cyclo-cross bicycle the width of the tyre (measured between the widest parts)
shall not exce
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 10:19Trist att UCI reglerar så himla hårt..
Jag kan se ett vettigt argument för att liggycklar blev förbjudna på 30-talet - en liggcykel är inte lika beroende av att man ligger på rulle och de taktiska sidorna av ett race minskar ju då..
Men varför ska man
Trist att UCI reglerar så himla hårt..
Jag kan se ett vettigt argument för att liggycklar blev förbjudna på 30-talet - en liggcykel är inte lika beroende av att man ligger på rulle och de taktiska sidorna av ett race minskar ju då..
Men varför ska man
Quote from ellen olsson on 23 March 2011, 10:28De två viktigaste kriterierna för reglerna är:
- säkerhet
- sportslighet - det ska vara lika för alla (och inte hänga på utrustningen)Jag tycker att det är självklart att man reglerar sådana saker. Det har förekommit en del avarter genom historien...
De två viktigaste kriterierna för reglerna är:
- säkerhet
- sportslighet - det ska vara lika för alla (och inte hänga på utrustningen)
Jag tycker att det är självklart att man reglerar sådana saker. Det har förekommit en del avarter genom historien...
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 11:08Jag tycker mer det känns som om de håller tillbaka utvecklingen.
Jämför med skidsporten t.ex. där det skett enorma förbättringar de sista 50 åren pga ny teknik.
Det finns säkerligen utvecklingsmöjligheter för cyklar också som skulle göra dem snabbare uta
Jag tycker mer det känns som om de håller tillbaka utvecklingen.
Jämför med skidsporten t.ex. där det skett enorma förbättringar de sista 50 åren pga ny teknik.
Det finns säkerligen utvecklingsmöjligheter för cyklar också som skulle göra dem snabbare uta
Quote from ellen olsson on 23 March 2011, 11:19Det handlar inte bara om kostnad. Tillgängligheten är också viktig.
F.ö. så lär du hitta rätt mycket skillnader om du jämför 50 år gamla cyklar med dagens...
Det handlar inte bara om kostnad. Tillgängligheten är också viktig.
F.ö. så lär du hitta rätt mycket skillnader om du jämför 50 år gamla cyklar med dagens...
Quote from Funbeat user on 23 March 2011, 11:48Det kanske är jag som har på tok för lite koll på racercyklar för att se och förstå skillnaderna.
Tillgänglighet som argument är lite bakvänt tycker jag. Det som proffsen använder vill andra också ha och då blir det tillgängligt.
Om det till exempel int
Det kanske är jag som har på tok för lite koll på racercyklar för att se och förstå skillnaderna.
Tillgänglighet som argument är lite bakvänt tycker jag. Det som proffsen använder vill andra också ha och då blir det tillgängligt.
Om det till exempel int