Quote from Guest on 30 July 2009, 09:00Hej. Jag ska springa Midnattsloppet om två veckor och undrar om någon har något tips om hur jag ska lägga upp dessa veckor på ett smart sätt? För kondisens skull kanske det inte finns så mycket att göra men kanske hur kroppen känns under tävlingen?
Är de
Hej. Jag ska springa Midnattsloppet om två veckor och undrar om någon har något tips om hur jag ska lägga upp dessa veckor på ett smart sätt? För kondisens skull kanske det inte finns så mycket att göra men kanske hur kroppen känns under tävlingen?
Är de
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 09:10Vila tre dagar låter mycket. Beror väl mycket på hur mycket man tränar i vanliga fall. En eller två dagars vila är nog mer vanligt. Om loppet går på lördagen, som många lopp ju gör, brukar jag köra snabbhetsintervaller på tisdagen. Lika snabbt som vanligt
Vila tre dagar låter mycket. Beror väl mycket på hur mycket man tränar i vanliga fall. En eller två dagars vila är nog mer vanligt. Om loppet går på lördagen, som många lopp ju gör, brukar jag köra snabbhetsintervaller på tisdagen. Lika snabbt som vanligt
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 09:57Det är först i år som jag börjat springa någorlunda kontinuerligt. Vet att om jag hållit uppe i några dagar upp till en vecka så känns det som att springa på moln efteråt. Otroligt lätt i benen och mycket energi. Det kan väl knappast skada om man vilar l
Det är först i år som jag börjat springa någorlunda kontinuerligt. Vet att om jag hållit uppe i några dagar upp till en vecka så känns det som att springa på moln efteråt. Otroligt lätt i benen och mycket energi. Det kan väl knappast skada om man vilar l
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 10:12Hmmm, jo jag känner igen det där från när jag var yngre. Men idag så blir jag bara seg om jag tar för många dagars vila. Vet inte om det har med åldern att göra eller om det är för att jag tränar mer idag. Kanske en kombination av bägge. Men du lär ju i a
Hmmm, jo jag känner igen det där från när jag var yngre. Men idag så blir jag bara seg om jag tar för många dagars vila. Vet inte om det har med åldern att göra eller om det är för att jag tränar mer idag. Kanske en kombination av bägge. Men du lär ju i a
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 10:22Hej!
Jag har just läst "Idrottarens återhämtningsbok" och där står det.
10-14 dagar innan tävling skall man börja sin formtoppning.
Kraftigt minskad träningvolym (60-90%)
Man skall bihålla alternativ något minskad träningsfrekvens (0-20%).
Bibehållen trän
Hej!
Jag har just läst "Idrottarens återhämtningsbok" och där står det.
10-14 dagar innan tävling skall man börja sin formtoppning.
Kraftigt minskad träningvolym (60-90%)
Man skall bihålla alternativ något minskad träningsfrekvens (0-20%).
Bibehållen trän
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 10:46Peter, "Kraftigt minskad träningvolym (60-90%)" Tar man då det hösta värdet, 90%, så är ju detta nästan som helvila 10-14 dagar innan. Låter konstigt.
Peter, "Kraftigt minskad träningvolym (60-90%)" Tar man då det hösta värdet, 90%, så är ju detta nästan som helvila 10-14 dagar innan. Låter konstigt.
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 12:18Om det inte ska uppfattas att man kör 60-90% av sin normala träning. Osäkert.
Om det inte ska uppfattas att man kör 60-90% av sin normala träning. Osäkert.
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 12:27Jonas, givetvis ska det uppfattas så. Vad dum jag är 🙂
Jonas, givetvis ska det uppfattas så. Vad dum jag är 🙂
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 12:29Men att kraftigt minska sin träningsmängd ned till 90% av normal mängd låter väl inte heller rätt?
Men att kraftigt minska sin träningsmängd ned till 90% av normal mängd låter väl inte heller rätt?
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 12:59Ju närmare tävling ju mer kanske man ska dra ner. Så 90% dagendagarna innan låter väl rimligt?
Min plan blir att jag tränar som vanligt med betoning på snabbhet tills en vecka kvar då jag kör lättare träning också betoning på snabbhet för att sedan vila 2
Ju närmare tävling ju mer kanske man ska dra ner. Så 90% dagendagarna innan låter väl rimligt?
Min plan blir att jag tränar som vanligt med betoning på snabbhet tills en vecka kvar då jag kör lättare träning också betoning på snabbhet för att sedan vila 2