Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLaddningsbara pann-/cykel-lampor …
You need to log in to create posts and topics.

Hej i vintern!
Jag har en fråga till er mer laddningsbara pannlampor. Kort och gott - är det värt mecket?

Jag frågar eftersom jag *hade* laddningsbara LED-lampor till hojen, men tröttnade på att strula runt med laddare (samt glömma lampan i laddaren när

För mig är det en fråga om hur ofta jag måste byta batterier. Om mer än typ varanan månad så vill jag ha laddningsbara.

När jag behöver pannlampa för löpning så är det kolsvart ute, och små snåriga stigar. Då behöver jag tryck i lampan, och batterier sk

Ja, är svaret på din fråga. Jag tycker att det är värt mecket. Direkt när jag kommer hem, efter att ha använt pannlampan, laddar jag batteriet. Laddningen brukar ta 2-3 timmar om jag tränat 1-1,5 timmar. Så då är det fulladdat när jag sticker ut nästa gån

Lite som Tibor skriver. Jag tror att det är så här: Om man vill ha många ampere-timmar så väljer man uppladdningsbara men nöjer man sig med kortare varaktighet kan man lika gärna eller hellre ha vanliga batterier.

Det verkar också finnas nyare typer av laddbara NiMH som är mer köldtåliga, och lagringståliga (så de säljs dessutom som förladdade så man kan börja använda dem direkt). Hos Kjell&Co kallas de NiMH2, men det verkar inte vara någon officiell beteckning.

R

Jag kutar med en vanlig liten stavficklampa med LED-belysning som drivs av 3 st 3A batterier, vilket gör att jag klarar några rundor. Laddar sedan i förebyggande syfte. Jag gillar tanken att använda utbytbara batterier för att slippa onödig inlåsning till

Finns det inte en miljöaspekt på det också?
Att hela tiden slänga batterier även om de läggs i en batteriholk...

Alfred, det är en viktig anledning att använda uppladdningsbara batterier!