Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning - Lopp och tävlingarLidingö 100
You need to log in to create posts and topics.

Intressant med "Tidtagning med SportIdent.".

Det vore intressant hur diskussionen går på friidrottsförbundet går och om det på sikt kommer vara tillåtet med denna typ av tidtagning på sanktionerade lopp.

Magnus: Finns det något som idag förbjuder Sportident i sanktionerade lopp?

Ja, enligt regelboken skall idrottsmannen inte själv behöva agera med tidssystemet.

"2.4.3.1 fungera utan aktiva åtgärder från de tävlande." (sidan 181 i aktuell regelbok)

Kanske skulle man kunna tänka sig en kombination på ultralopp där mellantider tas frivilligt med t.ex. sportident och sluttiden tas manuellt + med kamera.

Chip-utrustning är ju fortfarande en stor kostnad för små lopp.

Patrik: Funktionärsfrågan är ju högst relevant och den skulle jag gärna vilja ha svar på så fort som möjligt.

Om tidtagningslösningen inte förutsätter att löparen absolut måste stämpla för att få tid så bedömer jag att man med den formuleringen SFIF har inte bryter mot reglen.

Kör man manuell tidtagning som backup parallellt med Sportident så har man en lösning

Jag är överens med dig på de flesta punkter.

Jag är tycker inte att det skall krävas någon kommunikation för manuella mellantider. Om nummerlappen är placerad tydligt så skall manuell tidtagning fungera utan blickar eller ord.

Att man kör sportident s

Vi körde Sportident på TEC de tre första åren (och manuell backup), även det år Jonas Buud satte inoffeciellt världsrekord på 100 miles trail (och 12-timmars svenskt rekord av bara farten). Jag fick ingen negativ kommentar av Jonas, men så är han gammal o

Sri Chinmoy som har arrangerat mängder av ultra på 6, 12, 24, 48, 72, 6D, 10D etc. har varje gång jag varit med haft manuell avbokning.
Beroende på antal löpare så har det funnits nog med bord där 2 personer räknat varv.
Som extra säkerhet har man först

Men när du säger att det har fungerat, vad betyder det? Skulle man kunna upptäcka eventuella brister i Sri Chinmoys varvräkning?

Exempel: Om en löpare tar en paus och en annan springer ett varv men råkar bli missad av funktionären (på t.ex. det sätt som