Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLidingöloppet 30 km
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej! Tänkte springa Lidingöloppet för första gången och dessutom mitt första långlopp. Har tidigare sprungit och tränat inför midnattsloppet. Nu tänkte jag anta en riktig utmaning för mig genom att testa att springa lidingöloppet 25 sept. Jag kör efter tr

Marathonprogrammet fungerar fint. Träna taktik i kuperad terräng: håll igen uppför, "flyt" nedför backarna och spring på när det är platt. Utmaningen med Lidingöloppet är att bränna så lite energi som möjligt i småbackarna mellan 15km och 20km (ca).

Håller helt med Christer angående var nyckeln ligger. Sprang för första gången förra året. Allt gick fint till ca 16 km då jag tog ut mig för mycket i småbackarna och fick det jättejobbigt på slutet.

Jag tänkte oxå springa Lidingöloppet för första gången i år. Men planerar att köra klassikern så jag måste träna både inför Vansbrosimmet och inför Lidingöloppet just nu. Räcker det med två löppass i veckan? Intervallpass och långdistans som jag ökar läng

Jag debuterade i lidingöloppet förra året, och körde då knappet ett pass löpning i veckan fr o m april-12 juni då jag körde vätternrundan, svårt att tidsmässigt få till mer. I slutet av juni började jag köra långpass, då 13 km och trappade sedan upp till

Viktigt inför Lidingö att man inte skippar långpassen under sommar, hösten. Gjorde det misstaget förra året och körde nästan inga pass alls över 2 timmar mellan StM och Lidingö och det gick bra fram till 22-23 km någon stanns men sen tappa ja massa sista

Ta det lugnt. Med bra grundkondis fixar du biffen. Så här gjorde jag:

Soffpotatis till för ganska precis ett år sedan. Skaffade roddmaskin och började bygga upp konditionen i källaren. Fick ett ryck två veckor innan Lidingöloppet och köpte en startplats

Bra jobbat då finns det hopp för mig också. 🙂

knepet med LL är att ta det riktigt lugnt uppför och låta benen springa så fort de vill nerför.
Följer man detta råd blir loppet en jämn, ekonomisk, väldisponerad och allmänt behaglig upplevelse.
Vill man dessutom att loppet ska bli snabbt måste man (som

Håller inte riktigt med Ulf. Fick samma tips innan mitt lopp förra året (rookie då) med följden att jag verkligen lät benen gå nerför. Kanske borde jag anat oråd när jag sprang mer eller mindra varenda en i nedförsbackarna...

Det som hände var att vid ca

12