Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLidingöloppet 30 km
You need to log in to create posts and topics.

12

Vansbro är väl egentligen den enda Klassikergrenen man klarar otränad, sägs det, så mitt tips till Erika är mer löpträning, och mindre simning, bättre att träna för att springa 30 km, än för att simma 3 km...
Fast jag har ju inte gjort Klassikern, så vad

Jag har gjort klassikern och håller till viss del med Miakel angående Vansbro. Trots att jag betraktar mig själv som knappt simkunnig så anser jag att Vansbro var den absolut enklaste grenen i klassikern.

Så jag ger också samma råd till Erika, satsa mer

Lidingöloppet kräver en del från kroppen - för tejer kan det kännas som om man just varit med om förlossning att fogarna har fått röra sig en del!MEN känslan efteråt - helt klart känner man sig duktig!

Jag har tagit Svensk Klassikern i och med ÖS i mars

Tack för många bra tips och råd. Anledningen att det blivit tre simpass i veckan är för att jag går en medleykurs just nu för att få bättre simteknik och det är två pass i veckan. Sen blir det ibland träning för att sätta tekniken och ibland träning för a

Håller med ovanstående kommentarer. Öva backar och långlöp. Jag körde en massa backintervall innan och det hade jag verkligen nytta av, det är inte så långa backar men många små branta!

Erika, du ska ju cykla oxå eller hur?

Ja, jag ska cykla oxå. Men jag har valt att starta min klassiker med vansbrosimmet i sommar så cyklingen är först nästa vår. Därför väntar jag med att lägga fokus på den tills efter LL.

Magnus, om du sprang LL med mindre än 4 timmars löpträning i benen så var det knappast taktiken som gjorde att du kroknade på slutet. Den rimligaste förklaringen är att du helt enkelt inte hade tränat tillräckligt.

Om man inte har så höga tidsmål klarar

Hej Daniel (och andra)!
Jag instämmer i att marathonupplägget bör passa finfint och att du bör se till att lägga en hel del av passen i kuperad terräng.

Det jag vill tillföra i tråden är att träna upp musklerna genom specifik backträning, som en variant

12