Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!
Har nyligen startat om med löpningen (igen) och har sprungit regelbundet i 6 veckor nu. Förra veckan blev det 14 km med längsta passet 7 km. Det går inte fort utan jag låter det kännas hyggligt bekvämt. Tempot är väl runt 7 min/km utom när jag tar hu

Klart du kan!

Gör inga drastiska ökningar i träningsmängd, men se till att köra minst ett intervallpass i veckan. Då kör du betydligt högre tempo. Blanda distanserna om det blir roligare, t ex 10 x 400 eller 5 x 1000 eller vad som helst. Det viktigaste ä

Låter bra!
För mig är 6-tempo någon slags skamgräns, så det är målsättningen. Men jag inser att det kan bli svårt att hinna nå dit.

Klart du kan. Spring i år och så har du en tid att slå nästa år ;kr

Något pass kan du ju fortsätta att bara lufsa som nu, men annars behöver du pressa dig själv lite för att öka spänst och styrka - inte bara grundkondis. Och istället för att öka i någon backe - öka lite längre sträckor på platten. Du behöver vänja kroppen

Lufsa var verkligen ordet Anders! Men efter att ha gjort det ett tag nu så börjar kroppen iaf vakna till och fatta att jag menar allvar. 🙂

Har börjat tittat lite på intervaller men det är inget jag någonsin hållit på med, så det känns som att jag ger m

Gör det inte så krångligt. Spring lite snabbare men utan att spänna dig i en minut eller två, sedan återgår du till lufsa-tempo en minut, ny fartökning, osv. Kjell-Erik Ståhl räknade lyktstolpar när han sprang intervall, och han är Sveriges bäste maratonl

Ok, jag funderar nog för mycket. Tack för tipsen!

Jag försöker titta på pulsen när jag tränar, och hålla mig någorlunda mellan 70 och 90% av mitt bedömda max så jag tycker egentligen inte att jag ligger på latsidan. Däremot har jag himla dålig kondis så

Jag kikade på banan för Lidingö 10km och den är nu inte långt efter 15km-varianten i tuffhet och utmaning (eftersom 15km skippar allt roligt utom Bosöbackarna). Stirra dig inte blind på ett visst tempo och givet tidsmål, Lidingö 10 är bra mycket tuffare ä

Tack Per, det låter klokt! Om jag nu ska springa... Har varit in på anmälan två gånger men inte tagit steget än. Jag behöver ett mål, men det känns som att det kan vara för tidigt eftersom jag är så otränad. Samtidigt behöver jag ett mål.
Beslut beslut b

12