Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLiftkort för löpare?
You need to log in to create posts and topics.

Det närmaste alpmiljö vi kommer i Stockholm är våra slalombackar. Sommartid har jag kutat en hel del i Väsjöbacken i Sollentuna. Men att det tydligen behövs liftkort för att springa där på vintern var något nytt...

http://multisport.outsideonline.se/201

Jag förutsätter att man inte springer i backen, alltså där man preparerat! Detsamma gäller ju längdskidspår, skridskobanor m.m. Men om jag väljer att springa i skogskanten eller tom på "baksidan" så måste väl ändå allemansrätten gälla?
Liknande "problem"

Måste nog till en övernitisk sturmbannführer för att jaga löpare och kräva dem på liftkort 🙂
Hur orkar en del?

Jag är inte skidåkare, men jag undrar:

Om man åker skidor i backen, men inte använder liften utan tar av sig skidorna och går upp vid sidan av backen varje gång - måste man ha liftkort då? Om svaret är ja, är det inte så konstigt att de stoppar folk som

Så länge man inte förstör åkytorna så ska ju självklart inget liftkort behövas. Allemansrätten gäller ju trots allt. Tex här hemma har vi Kungsberget, på baksidan går Gästrikeleden upp på toppen och där springer jag bäst jag vill, skulle någon säga åt mig

Vad gjorde du då eftersom de frågande om liftkort?

Kolla upp med Sollentuna kommun vad som gäller kring tillträde till backen. Bolaget "Hajstar Fritid Aktiebolag" driver liftanläggningen. Gissningsvis gör de det på arrende. Är det kommunen som är motpart så bör man kunna få ut avtalet med hänvisning till

På 60-talet sprang jag då och då upp för slalombackar i Norden. Höll mig intill själva liftbanan oftast. Fick applåder.

OBS!. Jag hade löparskidor undertill.

När jag sedan skulle ta mig ner blev det mest skratt. 🙂

Har aldrig hört talas om detta. Du måste ha stött på någon erkligt nitisk person från Liftwaffe.

Det var ju inte precis nån uppliftande läsning..