Quote from Guest on 29 March 2013, 16:02Jag har under senaste tiden sprungit lite på löpbandet hos F&S. Jag har upptäckt att tempot som löpbandet visar skiljer sig rätt mycket från det som fotpodden mäter.
Utomhus (på asfalt) brukar podden stämma rätt bra med samma skorna när jag springer med c
Jag har under senaste tiden sprungit lite på löpbandet hos F&S. Jag har upptäckt att tempot som löpbandet visar skiljer sig rätt mycket från det som fotpodden mäter.
Utomhus (på asfalt) brukar podden stämma rätt bra med samma skorna när jag springer med c
Quote from Funbeat user on 29 March 2013, 16:12Jag skulle förmodligen lita mer på löpbandet. Jag gjorde själv samma upptäckt när jag använde fotpod på löpbandet. Det tog ett tag innan jag kom en möjlig förklaring. I fotpodden finns en accelerometer eller liknande som mäter rörelsen. När du springer u
Jag skulle förmodligen lita mer på löpbandet. Jag gjorde själv samma upptäckt när jag använde fotpod på löpbandet. Det tog ett tag innan jag kom en möjlig förklaring. I fotpodden finns en accelerometer eller liknande som mäter rörelsen. När du springer u
Quote from Funbeat user on 29 March 2013, 22:43Hmm, men personen som springer är ju också stilla i förhållande till marken. Köper inte riktigt det resonemanget?
Hmm, men personen som springer är ju också stilla i förhållande till marken. Köper inte riktigt det resonemanget?
Quote from Funbeat user on 29 March 2013, 22:56Ärligt så har jag ingen fotpodd men spekulerar ändå.
Kan det inte vara så att din fotpodd är kalibrerad när du springer normalt. Eftersom du rehab:ar antar jag du har någon skada nu. Så, när du skadad springer onormalt så tolkar klockan fel?
Ärligt så har jag ingen fotpodd men spekulerar ändå.
Kan det inte vara så att din fotpodd är kalibrerad när du springer normalt. Eftersom du rehab:ar antar jag du har någon skada nu. Så, när du skadad springer onormalt så tolkar klockan fel?
Quote from Funbeat user on 29 March 2013, 23:03Nej egentligen rör man sig ju på samma sätt på löpbandet eller utomhus relativt sett. I båda situationer står ena foten stilla på underlaget när resten av kroppen förflyttas fråmot relativt mot marken/bandet, bara att man saknar luftmotstånd.
Det som jag
Nej egentligen rör man sig ju på samma sätt på löpbandet eller utomhus relativt sett. I båda situationer står ena foten stilla på underlaget när resten av kroppen förflyttas fråmot relativt mot marken/bandet, bara att man saknar luftmotstånd.
Det som jag
Quote from Funbeat user on 29 March 2013, 23:06Nja alltså jag "rehab"-springer så att säga, jag ska springa "intervaller" i form av 10 gånger 3min spring, 1min gå, med tiden får jag höja löptiden till 4 och 5min, om det inte har gjort ont under eller efter passet innan. Men löpningen ska ske långsamt
Nja alltså jag "rehab"-springer så att säga, jag ska springa "intervaller" i form av 10 gånger 3min spring, 1min gå, med tiden får jag höja löptiden till 4 och 5min, om det inte har gjort ont under eller efter passet innan. Men löpningen ska ske långsamt
Quote from Funbeat user on 29 March 2013, 23:12"Det som jag själv ser nu som mest sannolika förklaring är att jag verkligen springer så pass långsamt i nuläget att löpsteget blev ganska annorlunda på bandet"
Det var det jag menade med "springer onormalt så tolkar klockan fel"
"Det som jag själv ser nu som mest sannolika förklaring är att jag verkligen springer så pass långsamt i nuläget att löpsteget blev ganska annorlunda på bandet"
Det var det jag menade med "springer onormalt så tolkar klockan fel"
Quote from Funbeat user on 29 March 2013, 23:22Men då så, jag trodde du menade att jag ändrade tekniken pga smärtor under löpningen, alltså att jag haltade eller liknande (för det gör jag ju inte). 🙂
Men då så, jag trodde du menade att jag ändrade tekniken pga smärtor under löpningen, alltså att jag haltade eller liknande (för det gör jag ju inte). 🙂
Quote from Funbeat user on 30 March 2013, 02:44Det viktigaste i min förklaring var hur fotpodden (accelerometern) rör sig i förhållande till marken som löpbandet står på. Accelerometern reagerar för övrigt på gravitation och acceleration (hastighetsförändring). Fotpodden (accelerometern) kommer att få
Det viktigaste i min förklaring var hur fotpodden (accelerometern) rör sig i förhållande till marken som löpbandet står på. Accelerometern reagerar för övrigt på gravitation och acceleration (hastighetsförändring). Fotpodden (accelerometern) kommer att få
Quote from Funbeat user on 30 March 2013, 07:11Conny: Nu har jag inte svaret på TS fråga. Det jag dock kan säga är att accelerometern borde fungera bra på löpband.
Du säger att fotpodden utsätts för en acceleration när foten står på löpbandet. Hastigheten är då konstant och accelerationen är således
Conny: Nu har jag inte svaret på TS fråga. Det jag dock kan säga är att accelerometern borde fungera bra på löpband.
Du säger att fotpodden utsätts för en acceleration när foten står på löpbandet. Hastigheten är då konstant och accelerationen är således