Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningMål för motionssimmare
You need to log in to create posts and topics.

Ett klassiskt mål för nybörjar-joggare är ju att springa en mil på en timme. Nån som kan hjälpa mig "översätta" det till ett rimligt simningsmål?

Jag har aldrig simmat i klubb, tränat simning eller liknande men nu under hösten har jag börjat simma två,

Du sätter ju aldrig upp målet att jogga en mil på en timme utifrån vad andra säger att de klarar? Har inte hört talas om nåt motsvarande inom simningen iaf..

Kör ett vad du tycker är en ordentlig simrunda istället o utgå från den 🙂

Jo, men jag har liksom inga referenser alls till hur snabbt man simmar 1, 2 eller 5 km. I och med att jag saknar all erfarenhet av simning vet jag liksom inte om en kilometer tid på 10, 20 eller 30 minuter är bra, dåligt eller mitt emellan.

Jag måste ha

Är nog fel person att svara, men kanske 3 km (eller vansbro, dvs 3 km med varierande strömmar) på en timme är ett lam motionsmål för nybörjaren?

Är det inte smartare att du själv först simmar t ex 2000 meter och ser vad du får för tid och sen utifrån det sätter upp mål för att sänka den?
Alternativt kan du ha som mål när du frisimmar att t ex klara X meter utan att vara tvungen att gå över till br

Du har ingen serie du brukar köra?

Att simma 3000m bröstsim på en timme är nog ganska svårt, duktiga simmare simmar runt 4500m frisim på den tiden och bröstsim går ju väldigt mycket långsammare. Du kanske kan simma så långt du orkar på en timme och sen försöka förbättra antingen tiden på d

Nästa gång du simmar klockar du en 100ing eller 200ing och sen är de bara börja slipa på tekniken och förhoppningsvis kan du förbättre tiden med några sekunder

Nej, jag bara simmar - dock med nåt varierande hastighet. Jag tänkte fortsätta göra det, succesivt utöka tiden till runt 50-60 minuter (det är ungefär vad jag hinner med innan jobbet) och när jag sedan märker att utvecklingen stagnerar så får jag fundera

Håller inte riktigt med Hanna. När jag motionssimmade bröstsim förr i tiden låg jag på runt 16 min per 1000 m i bassäng på träning o strax över 50 min på Vansbro (tyvärr är jag inte snabbare i frisim). Har aldrig tävlingssimmat men var allmänt vältränad o