Quote from Funbeat user on 3 October 2009, 11:00Tycker fortfarande inte det har skrivits nåt svar än... jag vill också veta!
Om man är helt nybörjare, inte simmat sedan simskolan typ, eller max motionsimmat tre gånger per år, vad är då ett bra första mål att kunna simma på en timma?
Går en crawl kurs
Tycker fortfarande inte det har skrivits nåt svar än... jag vill också veta!
Om man är helt nybörjare, inte simmat sedan simskolan typ, eller max motionsimmat tre gånger per år, vad är då ett bra första mål att kunna simma på en timma?
Går en crawl kurs
Quote from Funbeat user on 3 October 2009, 11:21Henrik: får man då fråga hur långt du kommer på en timme simmandes?
Anders: ja, jag tror det skiljer mer mellan nybörjarsimmare och nybörjarlöpare/joggare. Tekniken påverkar hastigheten oerhört mycket har jag kommit fram till (genom tjuvkikning i badhuse
Henrik: får man då fråga hur långt du kommer på en timme simmandes?
Anders: ja, jag tror det skiljer mer mellan nybörjarsimmare och nybörjarlöpare/joggare. Tekniken påverkar hastigheten oerhört mycket har jag kommit fram till (genom tjuvkikning i badhuse
Quote from Funbeat user on 3 October 2009, 11:46Jag har sprungit ett par år nu och gör strax under 50 min på milen. För nån vecka sedan började jag simma också. Senast kom jag 2300 meter på en timme i nån form av intervallträning med blandat bröst- och frisim. Jag har nog nåt bättre teknik än den vanli
Jag har sprungit ett par år nu och gör strax under 50 min på milen. För nån vecka sedan började jag simma också. Senast kom jag 2300 meter på en timme i nån form av intervallträning med blandat bröst- och frisim. Jag har nog nåt bättre teknik än den vanli
Quote from Funbeat user on 3 October 2009, 18:36Ett mer vetenskapligt (nåja) svar är att du behöver simma 2200 meter på en timme för att hålla samma fart som när du springer en mil på en timme.
För att hålla motsvarande 50-minutersfart behöver du simma 2640 meter.Teorin är inte helt vattentät men ett
Ett mer vetenskapligt (nåja) svar är att du behöver simma 2200 meter på en timme för att hålla samma fart som när du springer en mil på en timme.
För att hålla motsvarande 50-minutersfart behöver du simma 2640 meter.
Teorin är inte helt vattentät men ett
Quote from j sollerman on 3 October 2009, 19:04Behöver ju inte vara svårare än att simma en timme och se hur långt man kommer sen lägga på några 100 meter som mål.
Behöver ju inte vara svårare än att simma en timme och se hur långt man kommer sen lägga på några 100 meter som mål.
Quote from Funbeat user on 3 October 2009, 19:33Jag frågade Ted Ås om ungefär detta på en crawlkurs, satt i sammanhanget att man skulle vara en viss procent långsammare än WR. Han menade att det inte gick att jämföra.
40 min på milen, som rätt många klarar, skulle motsvara drygt 22 minuter på 1500m fri
Jag frågade Ted Ås om ungefär detta på en crawlkurs, satt i sammanhanget att man skulle vara en viss procent långsammare än WR. Han menade att det inte gick att jämföra.
40 min på milen, som rätt många klarar, skulle motsvara drygt 22 minuter på 1500m fri
Quote from ellen olsson on 3 October 2009, 19:37Om du simmar lika många mil som du springer så går det säkert... 😉
Om du simmar lika många mil som du springer så går det säkert... 😉
Quote from Funbeat user on 3 October 2009, 19:51Jag börjar nog med att ge simningen lika många timmar... Blir jag snabb nog kanske man kan satsa på samma distans.
Fredrik: Jag går med och höjer med ett "Då borde du springa lika långt som du cyklar, så kanske löpningen lossnar för dig också" 🙂
Jag börjar nog med att ge simningen lika många timmar... Blir jag snabb nog kanske man kan satsa på samma distans.
Fredrik: Jag går med och höjer med ett "Då borde du springa lika långt som du cyklar, så kanske löpningen lossnar för dig också" 🙂
Quote from ellen olsson on 3 October 2009, 20:10Isåfall måste jag få vara helledig först. Det går nog inte att hinna springa tillräskligt mycket med ett heltidsjobb. Speciellt inte när man riskerar att få jobba 5-6 timmar på lördagar och söndagar också...
Isåfall måste jag få vara helledig först. Det går nog inte att hinna springa tillräskligt mycket med ett heltidsjobb. Speciellt inte när man riskerar att få jobba 5-6 timmar på lördagar och söndagar också...
Quote from Funbeat user on 4 October 2009, 17:36Löpning eller cykling kan de flesta de tillräckligt bra teknisk, och behöver "bara" träna hårdare och mer för att bli snabbare och uthålligare.
Tyvärr gäller det inte i simning.
Om man har en dålig simteknik kommer man aldrig bli speciellt snabb. Det s
Löpning eller cykling kan de flesta de tillräckligt bra teknisk, och behöver "bara" träna hårdare och mer för att bli snabbare och uthålligare.
Tyvärr gäller det inte i simning.
Om man har en dålig simteknik kommer man aldrig bli speciellt snabb. Det s