Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningMål för motionssimmare
You need to log in to create posts and topics.

Det finns massor av "löpare" som springer rent eländigt. Det gör ont att titta på, och det går inte särskilt fort. Vissa av dessa börjar springa regelbundet, kanske 1, 2 eller tillåmed 3 timmar i veckan, och plötsligt så springer de både snyggare och snab

Och ok, det finns folk som simmar fult och långsamt år ut och år in, men det finns tt om såna löpare också. Det är för enkelt att skylla ifrån sig på att "simning kräver teknik till skillnad från löpning".

För bröstsim kommer man långt på att tänka på att sträcka sig så långt som möjligt i vattnet, och försöka glida max på varje tag.

>Henrik: får man då fråga hur långt du kommer på en timme simmandes?

Ja, det kan du ju få fråga, men jag har aldrig mätt det så. Jag brukar simma 2 km, och på den distansen är rekordet 53:36. Det ger en snitthastighet på 2,24 km/h. Skulle jag orka hålla

mål för motionsimmare.

det viktigaste med ett mål för min del är att detta är rimlig. och att du kan nå det.

för en helt nybörjare skulle jag säg att din första mål skulle var att kunde simma 1500m utan att stanna. Sedan simma 1500m helt frisim. sedan

Om man kan simma 4500 meter på en timme, är det långt mer än vad en "vanlig" motionär klarar av eller nånsin kommer att klara.

Men det är inte bara jag, en nybörjare i crawl, som påstår att simning kräver mycket teknik. Jämfört med löpning eller cykling

det stämmer jag är ingen motionsimmare. har fått ca 18 år simträning.

jag tänkte mer att visa att det är som "apples and oranges" att jämför löping till simning.

jag tror att de flesta duktig simmare kunde under ett par månader träna upp att springa en

Jag skulle kunna satsa en bra slant på att simmarna skulle vinna över löparna med en d marginal i sådan 10-kamp.

Jag håller också med om att jämför prestationer mellan löpning och simning inte är enkelt att göra. Det blir mest ett subjektivt tyckande.

M

Målet för en motionär består väl av primära och sekundära mål.

En primärt mål man kan sätta upp för motionslöpare är att kunna springa i 1 timme utan att stanna, då har längden en underordnad betydelse. Det handlar mer om att orka fysiskt och psykiskt.

Håller med Janne,

Jag tävlingssimmade i tonåren, (ca 13 år sen) och det viktigaste för min del nu är att orka simma distans.
Tiden spelar ingen roll just nu, den kommer att förbättras med tiden ändå.
Har nu simmatt i 3 veckor och senaste passet orkade j