Quote from Guest on 17 June 2009, 23:58Då jag fortfarande är rätt grön på det här med cykling och framför allt cykelmek, så kommer här ett gröngölingsspörsmål:
På senaste tiden har jag haft oroväckande många punkteringar. De första två var nog inget att säga om; den allra första kan ha uppstå
Då jag fortfarande är rätt grön på det här med cykling och framför allt cykelmek, så kommer här ett gröngölingsspörsmål:
På senaste tiden har jag haft oroväckande många punkteringar. De första två var nog inget att säga om; den allra första kan ha uppstå
Quote from Funbeat user on 18 June 2009, 00:08Klämt slangen efter punkorna eller otur.
Klämt slangen efter punkorna eller otur.
Quote from Funbeat user on 18 June 2009, 00:12Punkteringar kommer från två håll, utifrån iform av vassa objects i däcket. Rätt lufttryck, hela däck och körstil/spårval påverkar det.
Inifrån kommer det från fälgen eller det sitter skit kvar från förra punkteringen, fel slang/däck och fälgband som sit
Punkteringar kommer från två håll, utifrån iform av vassa objects i däcket. Rätt lufttryck, hela däck och körstil/spårval påverkar det.
Inifrån kommer det från fälgen eller det sitter skit kvar från förra punkteringen, fel slang/däck och fälgband som sit
Quote from Funbeat user on 18 June 2009, 00:15Svårt att säga vad som kan vara problemet. Men som David skriver, du kan ha varit oförsiktig när du sätter däcket på plats. Om man skall gissa några andra saker: för dåligt pumpade däck, ditt däck är skadat eller har skräp som sitter fast, fälgbandet sitt
Svårt att säga vad som kan vara problemet. Men som David skriver, du kan ha varit oförsiktig när du sätter däcket på plats. Om man skall gissa några andra saker: för dåligt pumpade däck, ditt däck är skadat eller har skräp som sitter fast, fälgbandet sitt
Quote from Funbeat user on 18 June 2009, 07:39Om du har kvar nån av slangarna som du har punkat så kan det vara bra att studera dem lite nogrannare - är de punkade på samma ställe (relativt ventilen, givetvis)? Om det är fallet så borde du ta en närmre titt på fälgen vid det området.
Om du har kvar nån av slangarna som du har punkat så kan det vara bra att studera dem lite nogrannare - är de punkade på samma ställe (relativt ventilen, givetvis)? Om det är fallet så borde du ta en närmre titt på fälgen vid det området.
Quote from Funbeat user on 18 June 2009, 07:43Vittorias däck är kalas när det gäller att inte få punkteringar. (och säkerligen andra tillverkare oxå)
Har en massa märken i däckena efter vassa objekt som man kört över (givetvis kör man ju förbi dom om man ser dom, men inte alltid man uppfattar dom)D
Vittorias däck är kalas när det gäller att inte få punkteringar. (och säkerligen andra tillverkare oxå)
Har en massa märken i däckena efter vassa objekt som man kört över (givetvis kör man ju förbi dom om man ser dom, men inte alltid man uppfattar dom)
D
Quote from Berit Bengtson on 18 June 2009, 08:01Du har redan fått många bra ledtrådar/förklaringar till dina punkor här i tråden.
Jag har bara två saker att tillägga:
-Pumpar du dina däck tillräckligt? För tungviktare är den vanligaste punkan genomslag.
-Laga dina slangar. En lagad slang är säkrare än
Du har redan fått många bra ledtrådar/förklaringar till dina punkor här i tråden.
Jag har bara två saker att tillägga:
-Pumpar du dina däck tillräckligt? För tungviktare är den vanligaste punkan genomslag.
-Laga dina slangar. En lagad slang är säkrare än
Quote from Andreas Rickman on 18 June 2009, 08:04Känn med fingrarna på däckets insida. Kan sitta något vasst som sticker ut men inte syns på utsidan. Har själv råkat ut för det.
Känn med fingrarna på däckets insida. Kan sitta något vasst som sticker ut men inte syns på utsidan. Har själv råkat ut för det.
Quote from Funbeat user on 18 June 2009, 08:05Med tunna däck&slangar så blir det en skön massage av gullegumpen med lagade slangar.
Med tunna däck&slangar så blir det en skön massage av gullegumpen med lagade slangar.
Quote from Camilla Höög on 18 June 2009, 08:46När du fått av en trasig slang så ta som vana att pumpa upp den och lokalisera hålet så du vet vad du ska titta efter på däck och hjul.
Om det är hål mitt på utsidan så kan det sitta skräp i däcket.
Hål på insidan så kan det sitta skräp i hjulet.
På sidan
När du fått av en trasig slang så ta som vana att pumpa upp den och lokalisera hålet så du vet vad du ska titta efter på däck och hjul.
Om det är hål mitt på utsidan så kan det sitta skräp i däcket.
Hål på insidan så kan det sitta skräp i hjulet.
På sidan