Quote from Guest on 6 September 2013, 06:16Hej! Jag har börjat jogga efter att tidigare enbart gått på sporadiska promenader som motion. När jag läser om löpning pratas det ibland om löpteknik och löpsteg. Min enkla fråga är: Kan vi inte redan springa?
På vilka sätt kan man ha fel löpteknik och p
Hej! Jag har börjat jogga efter att tidigare enbart gått på sporadiska promenader som motion. När jag läser om löpning pratas det ibland om löpteknik och löpsteg. Min enkla fråga är: Kan vi inte redan springa?
På vilka sätt kan man ha fel löpteknik och p
Quote from Funbeat user on 6 September 2013, 06:26Alla kan springa men löpteknikövningar är bland annat bra för att stärka de muskler du använder vid löpning och på så sätt förhindra skador. Du kommer även att bli snabbare på köpet 🙂
Alla kan springa men löpteknikövningar är bland annat bra för att stärka de muskler du använder vid löpning och på så sätt förhindra skador. Du kommer även att bli snabbare på köpet 🙂
Quote from Funbeat user on 6 September 2013, 08:07Visst kan människan i grund och botten springa utan särskilda teknikövningar.
Men stillasittande liv, skor som ger oss onaturliga rörelsemönster, mm, kan bidra till att f**ka upp det för oss.
Det kanske vanligaste och farligaste "felet" som många gör nä
Visst kan människan i grund och botten springa utan särskilda teknikövningar.
Men stillasittande liv, skor som ger oss onaturliga rörelsemönster, mm, kan bidra till att f**ka upp det för oss.
Det kanske vanligaste och farligaste "felet" som många gör nä
Quote from Funbeat user on 6 September 2013, 08:20Det är klart att alla kan springa. Ibland kan man kanske tjäna på att studera löptekning och slipa på sitt löpsteg. Men kom ihåg att alla människor är olika byggda och det finns inte en löpstil som är bäst för alla människor.
Det är klart att alla kan springa. Ibland kan man kanske tjäna på att studera löptekning och slipa på sitt löpsteg. Men kom ihåg att alla människor är olika byggda och det finns inte en löpstil som är bäst för alla människor.
Quote from Funbeat user on 6 September 2013, 09:15Det är klart du kan springa. Men kan du göra det bättre? Och vad är i så fall bättre? Och hur kan du komma till att det blir bättre?
Ofta tycker löpare på såna här forum att bättre har något att göra med att springa fortare. Jag (varning: personlig åsikt
Det är klart du kan springa. Men kan du göra det bättre? Och vad är i så fall bättre? Och hur kan du komma till att det blir bättre?
Ofta tycker löpare på såna här forum att bättre har något att göra med att springa fortare. Jag (varning: personlig åsikt
Quote from Funbeat user on 6 September 2013, 09:54Inte att lära sig springa, men att lära sig löpa:-)
Inte att lära sig springa, men att lära sig löpa:-)
Quote from Funbeat user on 6 September 2013, 10:07Tack för svar. Det jag kanske undrar är om det inte finns något "naturligt löpsteg" som nämnts ser olika ut för varje individ och som borde appliceras automatiskt när vederbörande springer. Och att detta borde vara det idealiska löpsteget. Men jag kan för
Tack för svar. Det jag kanske undrar är om det inte finns något "naturligt löpsteg" som nämnts ser olika ut för varje individ och som borde appliceras automatiskt när vederbörande springer. Och att detta borde vara det idealiska löpsteget. Men jag kan för
Quote from Funbeat user on 6 September 2013, 10:15Log lite roat när jag läste din fråga, min mamma (76 år) har kommit på att hon inte kan springa. Hon insåg det i helgen när hon och pappa fick bråttom till bussen efter en konsert. Den gymnastik som lärs ut i skolorna idag och den jag fick lära mig är väl
Log lite roat när jag läste din fråga, min mamma (76 år) har kommit på att hon inte kan springa. Hon insåg det i helgen när hon och pappa fick bråttom till bussen efter en konsert. Den gymnastik som lärs ut i skolorna idag och den jag fick lära mig är väl
Quote from Jonny Persson on 6 September 2013, 10:33Jag bloggade lite om landning under löpning idag. Jag tillhör ju också skaran som gillar löpskolning för att skulptera fram ett effektivt löpsteg. Balans, position, rytm, styrka.
http://maramackan.wordpress.com/2013/09/06/landning/
Jag bloggade lite om landning under löpning idag. Jag tillhör ju också skaran som gillar löpskolning för att skulptera fram ett effektivt löpsteg. Balans, position, rytm, styrka.
Quote from Funbeat user on 6 September 2013, 10:51Det finns något som heter www.lopskolan.se. De ordnar kurser i löpteknik. Vi våran klubb funderar på att gå detta om vi blir tillräckligt många. Personligen kommer det förmodligen inte leda till att jag kommer slå några nya PB på klassiska distanser men d
Det finns något som heter http://www.lopskolan.se. De ordnar kurser i löpteknik. Vi våran klubb funderar på att gå detta om vi blir tillräckligt många. Personligen kommer det förmodligen inte leda till att jag kommer slå några nya PB på klassiska distanser men d