Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMäta blodsocker under längre pass …
You need to log in to create posts and topics.

Hej på er!

Jag har funderat lite på det här med blodsockernivåer under längre träningspass.

Vad tror ni om att mäta sitt blodsocker då och då under längre träningspass för att lära sig lite om vilka nivåer man har och hur kroppen då känns?
Eller är dett

Det kan inte vara farligt, onödigt eller dumt
jag blev nyfiken på resultatet i alla fall. Det är inte varje dag friska människor vill göra såna tester på sig själva.
Du får gärna dela med dig av resultatet !!

kanske kan vara en bra att göra fler än ett

Svårt att få fram någon riktigt bra korrelation från lite slumpmässiga kontroller, så du får vara beredd att sticka dig snabbt och ofta.

Se om du inte kan komma i kontakt med någon diabetesläkare eller liknande och få låna en CGMS (typ Medtronic). Då kan

ok fel sport men....

Hade vart ruskigt intressant att se min blodsocker kurva efter fjällräven Classic i fjol - låg däckad på en bänk i 20-30min i duschen efter målgång,

Lyckades inte resa mig förrän jag hade lyckats få i mig en energi kaka...

Onödigt skulle jag vilja säga. Vad får du för kunskaper om dig och din träning med hjälp av det? Hur ska du veta att känslan av hur du mår är korrelerad till blodssockernivå och inte till något annat? Dessutom är ju blodsockernivåerna svårvärderade även h

Tack för era svar!

Åsa, jag ställde en öppen fråga och tycker att det är lite synd att du svarar som om jag vore en idiot som funderar på detta.
Du får gärna säga att detta är en dålig idé, men jag tycker att svaret kunde vara lite mer konstruktivt istä

"Vad får du för kunskaper om dig och din träning med hjälp av det?"

Kanske identifiera hur det känns när sockret är på väg ner och eventuellt undvika hammarn genom att ta en gel eller justera belastning när den känslan dyker upp ute på vägen?

"Hur ska

åberg _, ja det var åt det hållet jag tänkte.

Ickediabetiker får inte någon fallande nedgång av blodsockret utan det faller direkt "rakt" ned och hammaren infinner sig.

Diabetiker får ett långsamt fallande blodsocker och kan därmed lättare känna skillnad på olika blodsockernivåer.

Då blir det jobbigt.