Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 11:18Richard,
Jag tror att du skulle ha mer nytta av att göra ett laktattest, d.v.s. mäta mjölksyreproduktionen vid olika ansträngningsnivåer.Ett sådant test kan hjälpa dig att få en överblick över hur mycket mjölksyra din kropp producerar vid olika ansträng
Richard,
Jag tror att du skulle ha mer nytta av att göra ett laktattest, d.v.s. mäta mjölksyreproduktionen vid olika ansträngningsnivåer.
Ett sådant test kan hjälpa dig att få en överblick över hur mycket mjölksyra din kropp producerar vid olika ansträng
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 11:19Annars brukar jag märka efter ett tag att mjölksyran blir för hög.
Det ger sig själv.
Annars brukar jag märka efter ett tag att mjölksyran blir för hög.
Det ger sig själv.
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 11:24David - självklart. Men laktattester kan likväl vara ett väldigt bra verktyg för att identifiera kritiska intensitetsnivåer och fungera som god vägledning.
David - självklart. Men laktattester kan likväl vara ett väldigt bra verktyg för att identifiera kritiska intensitetsnivåer och fungera som god vägledning.
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 12:49Det märker man om inte 20 minutersintervallen blir 20 utan 15 istället.
Då var det lite för hårt.
Samma sak med alla de andra varianter.
Det märker man om inte 20 minutersintervallen blir 20 utan 15 istället.
Då var det lite för hårt.
Samma sak med alla de andra varianter.
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 13:18Att man märker om man går in i väggen är väl ändå ganska självklart?
Resultaten från ett laktattest är ingen mirakelmedicin och den ersätter inte Borg-skalan eller de begränsningar som ens kropp sätter från dag till annan. Däremot hävdar jag att det är
Att man märker om man går in i väggen är väl ändå ganska självklart?
Resultaten från ett laktattest är ingen mirakelmedicin och den ersätter inte Borg-skalan eller de begränsningar som ens kropp sätter från dag till annan. Däremot hävdar jag att det är
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 13:33Går in i väggen?
Du ska klara samma effekt/puls i början som slutet av intervallen.
Då lär du dig vad som är lämpligt tryck.
Går in i väggen?
Du ska klara samma effekt/puls i början som slutet av intervallen.
Då lär du dig vad som är lämpligt tryck.
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 14:25Det är knappast något problem att genomföra en intervall där man håller samma effekt i början som i slutet. Svårigheten består i att lägga sig precis på gränsen mellan att klara och inte klara detta.
Det är knappast något problem att genomföra en intervall där man håller samma effekt i början som i slutet. Svårigheten består i att lägga sig precis på gränsen mellan att klara och inte klara detta.
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 16:07Från att riskera att gå in i väggen till att köra på säkra sidan?
Det svänger snabbt.
Från att riskera att gå in i väggen till att köra på säkra sidan?
Det svänger snabbt.
Quote from Funbeat user on 29 March 2010, 16:09Vem har nämnt något om att köra på den säkra sidan? Jag vill bestämt mena att man genom att balansera på en gräns inte lägger sig på den säkra sidan...
Vem har nämnt något om att köra på den säkra sidan? Jag vill bestämt mena att man genom att balansera på en gräns inte lägger sig på den säkra sidan...
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 01:14@Johan. Jag har gjort laktattröskeltest för ett tag sedan. Ok, detta ändras, men jag har ett hum om var den ligger i alla fall.
Visst är det så att man märker när man går över sin tröskel ändå, utan att ha mätt den. Men det är intressant. Man är ju nyfik
@Johan. Jag har gjort laktattröskeltest för ett tag sedan. Ok, detta ändras, men jag har ett hum om var den ligger i alla fall.
Visst är det så att man märker när man går över sin tröskel ändå, utan att ha mätt den. Men det är intressant. Man är ju nyfik