Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Gillar att köra rundor som är lite blandat i skogen och på vägar. På vägar uppfattar jag att "allt" fungerar om man vill mäta avstånd, man kan använda "mäta sträcka" på t.ex. Hitta.se, man kan köra med GPS i mobil eller liknande. Det överensstämmer på met

Jag mäter inte i skogen.
För många variabler påverkar farten för att det skall vara relevant.
Tid och upplevd ansträngning räcker för mig.

Jag mäter inte alls i skogen utan tränar där på tid och upplevd ansträngning. Farten i skogen blir ändå så olika beroende på terrängtyp och underlag så den säger inte särskilt mycket om träningen. Den fart jag har över en myr blir till exempel helt annorl

Upplevd ansträngning - det är just därför jag mäter sträcka, även i skogen. Jag har väldigt svårt att känna hur "bra det går". Ofta så blir jag trött trots att jag tycker mig springa långsamt, fast jag egentligen springer fort. Eller tvärt om, ibland känn

Håller med Jonas o Marcus, men jag vill gärna har en karta över min rundor, använder mig i dagsläget av Garmin Forrunner 410 och det fungerar fin fint.
Jag tycker det är kul att kunna ha lite koll på vart jag varit och hur vissa ställen ligger sinsemellan

Hej,

Vad är det som du tycker inte funkar alls med GPS-mätning i skogen?

Jag tycker att det funkar tillräckligt bra. Kör omväxlande med GPS-klocka eller telefon. Visst det kan ta ett par minuter i början av passet innan den hittar signalen (och vid enst

Jag mäter inte heller sträcka i skogen.
Tränar alltid med pulsklocka och springer ibland samma rundor för att testa formen.
Men det ger inte så säkert kvitto. Finns så mycket annat som spelar in iår när det varit torrt i skogen har det gått snabbare än

Klockorna tar knappast heller hänsyn till armrörelser. Så länge in arm är längre fram varje uppdateringstidpunkt (typiskt 1s) än föregående (dvs att du rör dig framåt) skulle det möjligen kunna påverka den momentana hastigheten mellan två punkter (vad man

Jag mäter alltid sträcka i skogen. Oavsett kupering eller underlag. Fungerar utan större problem. För att se fler som har mätt sträcka i skogen, och hur bra det funkar för dem, ta en titt på:

http://omaps.worldofo.com/index.php?st=sm+medel&a=s&submit=Sea

Tilltron till GPS är fjantigt mycket underskattad, jämfört med andra okalibrerade mätutrustningar (bil, cykeldator, mäthjul). De sistnämnda funkar inte alls i skogen, förresten.

12