Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMäta kadens, varför?
You need to log in to create posts and topics.

Hejsan,

Jag har tidigare sprungit mest, men har i år börjat cykla till och från jobbet.
det är ca 12 km och jag cyklar på allt vad jag kan.

Det har visat sig att det är riktigt skönt att cykla och jag tänker börja cykla lite längre samt så skulle jag vi

Så att du hittar den kadens du cyklar det fortaste du kan på................

Den kadens du cyklar energisnålast/effektivast med.
Kadens är lite individuellt, benlängd, vevarmslängd, och ändras med tiden, banan...
De flesta har i allmänhet för låg kadens.
Att höja sin kadens kan till en början kännas flåsigt, men lönar sig i längde

Det har visat sig bra att ligga på en kadens på ung. 90 varv/minut. Det är ett j#vla vevande kan man tycka när man inte är van men det är bara att nöta på. Det finns naturligtvis inviduella skillnader där, låg kadens mer muskelstyrka. Hög kadens mer syreu

Kör man sakta och sällan så är det ganska oväsentligt om man har koll på sin träning enligt vissas resonemang.
Jag tycker att det är väldigt väsentligt för de som kör sällan att de har pejl på sin träning.
Då är det vettigt med kadensmätare så man kan få

Ok tack

Så generellt så ska man ha en hög kadens, alltså veva runt snabbare än vad man tror (90, det är alltså 90 varv per minut?!)

Detta gäller oavsett hastighet, stigning, nerförsbacke etc.. om jag håller mig på en hög kadens så kommer jag att träna s

I stigningar har du säkert inte den kadensen.

kadensen mäts i varv/minut ja.

Med låg kadens riskerar du knäproblem också om du är disponerad för det. Men hög/låg kadens passar olika människor olika beroende på kroppsbyggnad...

Hur vet man sin optimala kadens då? Kan man mäta ut den på nåt sätt eller är det en känsla man ska uppnå?

Håkan: se mitt första inlägg!