Quote from Camilla Höög on 24 June 2008, 10:12Optimal kadens är framräknad till 60 (har jag för mig), men de flesta vill ligga på 90 eftersom det känns bäst. Sedan finns det avvikelser åt båda håll beroende på muskler och uthållighet.
Det går att göra tester på klinik för att ta reda på din optimala
Optimal kadens är framräknad till 60 (har jag för mig), men de flesta vill ligga på 90 eftersom det känns bäst. Sedan finns det avvikelser åt båda håll beroende på muskler och uthållighet.
Det går att göra tester på klinik för att ta reda på din optimala
Quote from Funbeat user on 24 June 2008, 10:15Optimal kadens är väl ändå när man kör som fortast utan att gå isönder?
Om man ligger inlagd för att de klena knä o fotlederna går sönder så cyklar man inte speciellt fort eller länge.
Optimal kadens är väl ändå när man kör som fortast utan att gå isönder?
Om man ligger inlagd för att de klena knä o fotlederna går sönder så cyklar man inte speciellt fort eller länge.
Quote from Camilla Höög on 24 June 2008, 10:22Håll hög kadens utan att skumpa omkring på cykeln. När kadensen blir för hög så börjar i alla fall jag att hoppa omkring på sadeln...över 120 rpm brukar det vara.
Kör inte på för låg kadens eftersom det belastar knäna i onödan.
Håll hög kadens utan att skumpa omkring på cykeln. När kadensen blir för hög så börjar i alla fall jag att hoppa omkring på sadeln...över 120 rpm brukar det vara.
Kör inte på för låg kadens eftersom det belastar knäna i onödan.
Quote from Funbeat user on 24 June 2008, 10:26Om du tränar på att hålla hög kadens +130 så "skumpar" du på sadeln på grund av dålig träning.....om du inte gjort det tidigare.
Hur tror ni bancyklister kommer upp i +170 i kadens?
Om du tränar på att hålla hög kadens +130 så "skumpar" du på sadeln på grund av dålig träning.....om du inte gjort det tidigare.
Hur tror ni bancyklister kommer upp i +170 i kadens?
Quote from Bengt Askerfelt on 24 June 2008, 10:27Häftmassa i rompan?
Häftmassa i rompan?
Quote from Funbeat user on 24 June 2008, 10:29Nej, cyanoakrylatlim
Nej, cyanoakrylatlim
Quote from Camilla Höög on 24 June 2008, 10:37Träning ger färdighet.
Jag får öva på att gå upp till högre kadens. Mitt rundtramp är inte så bra och därför blir det nog skumpigt.
Träning ger färdighet.
Jag får öva på att gå upp till högre kadens. Mitt rundtramp är inte så bra och därför blir det nog skumpigt.
Quote from Funbeat user on 24 June 2008, 11:33Limmet? Är det för att sitta säkert/fast i sadeln? Det blir skumpigt om man ska hålla hög kadens. Frågan är hur länge ska man hålla på? Tills man växlar till trögare växel eller?
Limmet? Är det för att sitta säkert/fast i sadeln? Det blir skumpigt om man ska hålla hög kadens. Frågan är hur länge ska man hålla på? Tills man växlar till trögare växel eller?
Quote from Funbeat user on 24 June 2008, 11:34När man tränat tillräckligt kan man spinna på + 170 kadens och då går det fort!
När man tränat tillräckligt kan man spinna på + 170 kadens och då går det fort!
Quote from Funbeat user on 24 June 2008, 11:35Hur länge då?
Hur länge då?