Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMackans bok och intervaller
You need to log in to create posts and topics.

12

Försöker följa boken för att räkna ut hur snabba intervallerna ska vara. Bedömmer att jag kan klara milen på ca 52:30 vilket ger index 46.

Hämtar i nästa tabell att tempot 5kp/km = 5:00.

Kör ett intervallpass 5 x 1000 5kp med 2 min ståvila i programmet

Du kanske borde testa att maxa milen på riktigt och inte "bedöma" att du klarar den på en viss tid. Det kan vara miltiden som är felkällan. Men självklart ska du lyssna på kroppen också.

Det låter som att du inte har någon färsk miltid i full fart på aktuellt underlag som stämmer Krister. Tusingar i femkilometersfart känns tuffare än hur du beskriver det.

Testa att starta i 4:50 nästa gång och om det känns för lätt kan du öka farten lite

Den miltid som jag har utgått från är de första 10 km på Göteborgsvarvet som jag lätt sprang på 55:30. Så jag uppskattade det till att jag borde klara milen på ca 3 min snabbare dvs 52:30 vilket i och för sig skulle vara ett PB.

Har annars dåligt med tid

Jag tror att du är snabbare än vad du själv tror. 🙂 Det kan även vara så att du inte följer en jämn profil och då stämmer inte tabellerna och man får justera efter sin egen profil eller använda färska tävlingsresultat.

En förklaring kan vara att jag hela vintern har kört ett spänstpass i veckan. Jag kanske helt enkelt har fått bättre speed på framförallt lite kortare distanser innan jag hinner bli trött.

Det är väl bara att ge dig ut och maxa en mil så blir det enkelt att sätta farten på intervallerna efter det.

Du är god för 48-49 min på milen. Tro mej.

Jag får väl testa att plåga mig på en snabb asfaltmil. Annars lät det där sista väldigt bra. 😀

Nä, jag tror inte han kommer under 49:55

12