Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMackans bok och intervaller
You need to log in to create posts and topics.

12

Om jag får kapa tråden lite.

Följde Marcus schema i boken 20 veckor mot maraton och nu blir det att hoppa på schema mot halvmaran. I boken anges ofta intervaller i 10kp t ex 10*1km med 1 minuts ståvila. Men om man kollar andra böcker (t ex Jck Daniels, R

Hey Krister,
du maskar väl inte på intervallerna?
🙂

Det kan vara så att du tävlar för lite och inte hinner bli uppdaterad med senaste kapaciteten.Det finns säkert ett bra lopp i dina hemtrakter inom rimlig tid.
😉

@Mats: Jag vill upp och jobba pulsmässigt mot tröskeln och det tycker jag inte man gör om man springer så korta intervaller i tröskelfart. Jag tycker att det blir för lätt helt enkelt.

Tomas: Fegar kanske eller bara slö?. Problemet är att 10 km och längre springar jag mest i kuperade motionsspår så det är svårt att få en realistisk tid att gå mot.

Men jag tränar inför Blodomloppet i aug så senast då borde jag ha ett vettigt svar.

Jag fyller på (kapar tråden om ni så vill) med ytterligare ett spörsmål om intervallerna i boken.

Det finns ett intervallpass, 2x(4x400 meter), som ska gå i en fart som i bokens index motsvarar 1.5kp. Vilket för mig, som hyggligt långsam löpare motsvarar

Testat att köra 5 * 1 km i 4:45-tempo med 1,5 min gåvila. Kändes betydligt bättre.

Nu blev jag lite andfådd på slutet av varje km. Direkt efter sista km så var pulsen 157. Får högre puls i backarna på Björnöns 5 km när jag kör snabbdistans. Med 1,5 min

Det låter som att du har lite problem med uthållighet snarare än fart Christian.

1) Jag tycker att du ska testa att höja farten och se om det funkar bättre. Men det kan vara svårt att komma upp jättehögt i puls på så korta intervaller med lång vila.

2)

"Håll igång variationen i farter och pass så retar du kroppen och knoppen åt olika håll."

Amen! Och så mycket roligare. Och om jag själv får lägga till så variera även underlag, kupering, höjd över havet, löparkompisar, färg på sockarna m.m. så blir det

12