Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMaffetone?
You need to log in to create posts and topics.

Behöver hjälp från er glada funbeatare.

Håller på med ett tufft konditions- och styrketräningsprogram på gym varannan dag för att gå ner i vikt, få upp min kondition och bygga upp styrkan i kroppen.

Instruktören vill att jag tränar lågintensivt mellanda

Grundidén är att man springer _alla_ sina pass kring sin MAF-puls som beräknas enligt https://philmaffetone.com/180-formula/

Podcasten ATC på Endurance Planet diskuterar olika aspekter av MAF-träning varje program.
Börja med det senaste programmet då "Wh

Inget av det som diskuteras på den sidan som länkas har med löpningsträning att göra. Vad gäller all bipedal rörelse framåt snabbare än promenad kan den delas in i jogging, löpning och träning. Det som är intressant här är löpning och träning. Skillnaden

Det finns en Facebook-grupp där alla, mer eller mindre, tränar enligt MAf-konceptet. Där kan du nog hitta en del svar på sina frågor.

🙂

/Mikael

Som jag minns det så ska man enligt Maffetone inte styrketräna då det enligt honom ger samma påfrestning som träning med hög puls på kroppen. Detta gäller även under styrketräning med låg puls. Kombinationen du vill köra lär inte bli enligt Maffetone.

Precis, inte all slags styrketräning, men han har sin egen variant för styrketräning

Slow Weights: Get stronger bones and muscles without going for a workout

Men man måste ju inte vara 100% renlärig 😉

Nej, någon renlärig Maffetone blir jag inte den närmsta tiden. Jag har inte tid med det.

Om 2,5 månad ska jag gå gruppchefskurs inom Hemvärnet och behöver gå ner i vikt, förbättra min kondition och få lite muskler att bära Bettan med.

Samtidigt vill jag

Körde en period starting strength styrka och Maffetone löpning samt cykel. Ej renlärigt ???? på mig upplevde jag att kombinationen med cykel nog kändes bäst för trötta muskler och även att hålla pulsen på rätt nivå.Löpningen däremot kändes mer slitsamt oc

Du har säkert rätt Göran men om det blir mer promenad än löpning så får det bli så.

Jag misstänker att jag kommer behöva tiden i rörelse för kroppen och fötterna inför 21 km asfalt i Göteborg.

Lågintensiv träning är då man inte blir andfådd, långa backar borträknad, och kan föra ett samtal utan att behöva anstränga sig och skall mot slutet känna att man lätt skulle kunna jogga flera km till om man ville det.