Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMagproblem under träning
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej, tänkte bara höra om det är någon annan som tenderar att bli risig i kistan under löpträningen? Jag blir det inte varje gång men många gånger så blir jag riktigt kass och det försämrar träningskvalitén en del. Jag antar att det beror på att jag äter n

Känner absolut igen mig. Oftast händer det om jag kör med lite högre intensitet.

För mig har det blivit bättre om jag:

1) Värmer upp på låg intensitet i minst 15 minuter
2) Inte äter ngt med fibrer tidigare under dagen

Också har jag alltid med mig lit

Ät senast 3 timmar innan, drick försiktigt före och under passet.

Hat sett teorier om att mjölkintolerans kan ställa till det i kombination med löpning.

Efter tre toa stopp när jag sprang lidingöloppet för några år sedan tävlar och kör jag långpass med bromsmedicin(imodium) i kroppen.
Funkar för mig.

Nu är det skillnad på magproblem och magproblem. Jag får aldrig ont i magen när jag springer, och jag skulle nog säga att om det återkommande uppkommer så är det läge att kolla upp det.

Däremot innebär löpande att man ökar ämnesomsättningen, vilket leder

Snäll mat funkar bra, men att träna 1-3 timmar efter t ex hamburgare nedsköljda med kaffe ger definitivt akutbesök i buskagen. Mycket fibrer före långpass/långlopp är inte heller bra.

Sluta äta godis ger inte heller någon bra bieffekt i sammanhanget. Kanske blir lite samma som att äta mer fibrer? 😉

Tack för alla svar, skönt att det inte var ett unikt problem 🙂
Har inte märkt det förns jag ökat intensiteten i min löpning som nån av er tidigare nämnt gav er problem också. Med tanke på svar gör jag nog flera fel i matväg innan träning 😛

Googla på "löparmage"... 😉

Jag hade precis sådana problem tidigare och för mig var det som någon skrev innan mjölken som spökade. Jag har nu slutat dricka mjölk och ersatt mjölken i kaffet och maten med laktosfritt och slipper helt problem under löpningen. Klarar viss tillagad mat

12