Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMaran på 3h vs LL på 2:15?
You need to log in to create posts and topics.

Har satt upp två ganska optimistiska mål inför 2011. Vill fixa Sthlm Marathon på under 3 timmar och Lidingölopppet på under 2:15, dvs gränsen för medalj. Det är tuffa mål, har tidigare fixat halvmaran på 1:26 och förra året sprang jag Sthlm Marathon på 3:

Man brukar ju säga att man har samma km-tid på LL som på marathon. I så fall bli det dött lopp. Avgörs istället hur man tränar mest, i terräng eller på landsväg.

Såg just att 369 manliga löapre fixade 2:15 på LL förra året, bara 290 manliga löpare fixade Sub3 på maran samma år.

Om du springer halvmaran på 1:26, så är ju inte 2:15 på lidingöloppet särskilt fjärran? Ut i de kuperade elljusspåren med dig! 🙂

Nja, är inte 3h på maran ett snitt på 4:15 och 2:15 på lidingö ett snitt på 4:30 eller är vinet ovanligt starkt ikväll ?
i övrigt så om man ser till de av mina klubbkompisar som ligger på den nivån så verkar det vara ungerfär lika svårt! men det beror no

Personbästan
4:14,46/km Maran
4:14,43/km LL

...så jag köper teorin som säger att man håller ungefär samma fart på maran som på Lidingös 30km!! 😉

M.a.o. är 3h på maran (4:16/km) svårare än 2:15h på LL (4:30/km).
Särskilt om det är Sthlmsmaran det hand

F-n jag har ju gjort 4:16/km på milen, det är ju bara att mata på då!

För de allra flesta borde 3 timmar på maran vara svårare. Räknar man med tumregeln om samma tempo så motsvarar 2:15 på Lidingö 3:10 på Stockholm Marathon, och det verkar helt rimligt för mig.

Håller med om att 3 timmar på maran är svårare. 2008 sprang jag Stockholm på 3:05:51 (4:24,27 min/km) och Lidingöloppet på 2:12:11 (4:24,37 min/km), så tumregeln stämde bra för mig också...

Jag tyckte det kändes som att 3h skulle vara svårare. Men sedan räknade jag med datorn kilometertiden på marathon och den på Lidingö med huvudräkningens ädla konst. En konst jag tydligen inte längre besitter 🙂