Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Möjligen en dum/knivig fråga:

Kan man som 40-åring på ett år gå från 0 (d.v.s. helt otränad och överviktig) till 42 km? Eller krävs det en viss "människo-typ"?

Ni anar kanske ett visst sug efter STORA utmaningar? Ni anar rätt 😉

klart det är gött med stora utmaningar! Jag tror det kan gå! Men när menar du otränad, för det kan du knappast va nu så mkt som du springer. När började du springa?

Jag började med powerwalks i september 06 för att sedan lägga in löpinslag i oktober...... nej, jag börjar ju inte från scratch IDAG.....men rent teoretiskt alltså 🙂
Det är en häftig tanke.......Paris.....Köpenhamn......familjen, skorna och jag! Skulle

Jag tror att man kan gå från noll till marathon på 1 år.

Svårigheten ligger kanske i att behålla motivationen och att få vara frisk och undvika skador.
I verkligheten tar man ju inte detta i ett steg, utan istället utvärderar man efterhand. Om man klara

Jag gick från noll löpning till marathon på ett år. Men då var jag iof inte otränad på något sätt innan utan hade en rätt schyst grundkondition (från cykling och diverse olika konditionspass).

Viktigt dock att skynda långsamt, jag fick problem med hälsen

Jag gick också upp till maraton på ett år. Inte heller oförberedd utan hade en bra grundkondition i botten.
Jag tittade en del på maraton.se`s maratonprogram och tog efter en del.
Ökade på löpintensiteten från 2 ggr till 4 ggr/vecka med olika distanser oc

Jag vet en som gick från 0 till maraton på 3 månader. Iofs en 20-årig kille, men helt otränad var han. Och han tog sig runt utan skador...

Att klara av ett marathon är inga problem. Hur man klarar av det är en helt annan fråga 🙂
Tid, återhämtning...

Förra året sprang den mest långsamma kvinnan Stockholm Marathon på 6.04.29. Det ger ca 7 km/h...vilket är mycket snabb gångtakt.

Vad siktar

Du kan klara det!

Jag tränade inte i närheten av din mängd inför triathlons ironmandistans. Har iofs ingen övervikt. Men den fixar du lätt på ett år med din ambition. Var bara uppmärksam på kroppens signaler så du inte skadar dig.

Anders P, whaat? Gjorde du en IronMan utan en massa föreberedande träning? Wow...Hur pallade du det?

Jag vill också lyckas göra en IronMan (woman? 🙂 ) nån gång, men de lär ta 10 år o träna upp! hehe

12