Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMarathon funderingar
You need to log in to create posts and topics.

Hej på er alla! Har lite funderingar efter några iakttagelser på maran i lördags..
.
Vad är det för liniment man smörjer in sina ben och armar med innan ett långlopp och vad har det för effekt? Tyckte det luktade tigerbalsam om en del men är inte säker..

Nummerlappsbälten är något som triathleter använder sig av då man måste ha nummerlappen bak under cyklingen men fram under löpningen. De brukar gå att köpa i butiker som säler triathlonprylar, i vanliga sportaffärer vet jag inte om jag har sett några. Där

Linimentet man smörjer ni armar och ben med och som luktar tigerbalsam är oftast tigerbalsam. Det ger en härligt värmande effekt.

Har ett sådant midjebälte men aldrig tänkt på att ha det på andra löpartävlingar än just triathlon.. det är ju iofs smart.. om inte lappen är för stor vill säga, de brukar ju vara rätt så stora med plats för sponsorer och det ena och det tredje.

Pierre, tänkte just detsamma. Nummerlappen är ju ofta rätt stor och kan ju inte vara någon höjdare att ha "dinglande" från midjan.

hade triathlon bälte på så att ga kunde i värsta fall byta topp utan bekymmer.
hade värmeplåste rpå vaderna som visade sig var ett klokt beslut - inag större krmaper där... dock liniment på låren var inte effektiv anog - som min massör sa igår - liniment

Nålade fast nummerlappen på benet istället, så hade jag kunnat ta av och på mig på överkroppen utan bevsär om behovet hade funnits.

Liniment har jag bara använt efter lopp, tigerbalsam är trevligt men det är en viskning jämfört med linnex så jag alterner

Maran 2012-anekdot: jag var åskådare på Västerbron och det kom fram en kille till mej och bad mej öppna hans lilla Gel-förpackning. Han skakade i hela kroppen. Jag såg bitmärkena på korken där han desperat försökt öppna den. Jag klarade heller inte av det

Funderar på det med liniment. Värme-effekten består ju i att ytliga blodkärl vidgas så att huden blir varmare. Totalt sett borde det väl leda till större värmeförlust. Dvs lokalt blir du varmare, men din kropp som helhet förlorar mer värme. I lördags kans

Jag köpte ett nummerlappsbälte inför Maran nu inte för att sätta fast nummerlappen utan den jag köpte hade gelhållare (småöglor) att sätta fast gelen i. Jag hade med mig 6 st Vitargo 45 ml och det fungerade väldigt bra med detta. Kylan satte stopp för mig