Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMaraton om ett år
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Jag planerar att springa Stockholm Maraton nästa år och började för ett par veckor sen att så smått träna med 7 km på asfalt, inte en bra idé tydligen.. Knät gjorde ont och jag kunde inte fortsätta.

Hur ska jag vänja knät vid asfalt? Jag orkar att

Nu vet jag inte om du överhuvudtaget sprungit 7km på nått underlag förrut, men spontant har du råkat ut för "too much too soon" problemet. Dvs mentalt kan du utan problem springa distansen, men kroppen är inte redo och säger ifrån! Om jag var dig skulle j

Du får kanske backa ett par steg och kanske börja med att springa kanske 2 km i lugnt tempo och kanske springa varannan dag och varje vecka så ökar du sträckan med några hundra meter. Det tar några månader att komma upp i längre distanser, men dina ben be

Om det finns någon möjlighet att variera underlaget du springer på - gör det! Du kanske också kan testa att lägga in några minuter i promenadfart ett par gånger under passen första tiden? Det avlastar benen.
Och som sagt: ta det lungt i början, spar på en

Skorna, löpsteget och stretchen. Du måste ha skor som passar dina biomekaniska förutsättningar i början. Så småningom bör du lära dig att springa med rätt löpsteg (sök på Funbeat, det finns massor med trådar som behandlar ämnet). Stretcha rätt muskler. Ha

Om du har möjlighet att springa på andra underlag än asfalt, gör det! Du vinner inget på att vänja benen vid asfalt så här långt i förväg.

Annars är det så att det går mycket fortare att bygga upp kondition än att bygga upp senor, leder och annat man kan

Pontus, menar du att det är något fel med att springa på asfalt?

Det är hårt. Tyvärr måste jag springa mycket av min egen träning på asfalt eftersom det är det jag har i närheten, men jag försöker springa på skogsstigar eller grus när jag kan.

Visst vinner hon på att vänja benen vid asfalt redan nu. Hon bör göra det i något skede, annars kommer hon få riktigt stora problem att genomföra maran om hon går direkt från terräng till asfalt.

Det är klart att det inte är nyttigt att gå direkt från att aldrig ha sprungit på asfalt till att springa 42 km i sträck. Men här gällde det att börja löpträna nu med sikte på Stockholm Marathon 2009, och då hävdar jag bestämt att man ska lägga så mycket

12