Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Om man väljer "Takt", "Medeltakt" eller "Etapptakt" i löpläge så ges värden i min/km.
/Leg. Farthållare Forsström

Du skall ha "takt - medel"!

Leg. Garminägare.

Jobbigt med dåliga översättningar, speciellt i den typen av verktyg.

Plus en miljon. Väljer man "medeltakt" får man enheten RPM, tror det blir från någon extern sensor (som jag inte har och därför inte prövat).

Dåliga och dåliga. Det är en väldig massa begrepp som behöver definitioner för att de ska gå att förstå. Att vi upplever de engelska som mer väldefinierade är nog mest för att vi inte har det som modersmål och försöker förstå orden med den bakgrunden. Int

Takt är översättningen av pace (kadens) och kräver fotpod eller kadenssensor för cykel.

Nu vet jag inte om det alternativet finns men en rolig tanke är en engelsktalande person som valt svensk version. Vad skulle han eller hon tro om ordet "fart"?

Så enkelt är det ju inte, Fredrik. Som jag skrev, "takt - medel" ger löptempot taget från GPS, medan "Medeltakt" gör något helt annat. Så att säga att takt alltid kräver sensor är fel (på 305:an).

För att göra det värre, väljer man "Takt -medel" står det

"Pace" på engelska betyder väl tempo, och inte kadens?

Lite OT, men jag gillar verkligen också Garmins översättningar på cykelsidan där Power (effekt i Watt alltså) översätts till "Ström". Effektgrafen heter även Ström på Garmin Connect. Känns som om ett automatiskt översättningsverktyg.

"Jorå, på senaste pa