Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag började springa för första gången i mitt liv förra året och klarade med nöd och näppe Vårruset 😀
Jag blev i alla fall taggad och har sprungit ett par gånger i veckan sedan dess med ett smärre uppehåll i vinter. Dock har jag fastnat på 6 km och komme

det finns inte många sanningar om löpning, för om nästan allting (skor, löpsteg, kadens, intervaller) tvistar de lärde. men en sak tror jag att nästan alla ställer upp på: löpningen är i många skeden en balansgång mellan utveckling och skador.

Men, KONK

Anders har lagt upp ett bra program åt dig, men du får kanske ta bort några andra träningsaktiviteter för att kunna fokusera på löpningen under en tid. Lyckas du följa Anders program så kommer det bli kanonbra det här!

Jag skulle dock råda dig att stru

Ja, goda råd av Anders där.
Var bara inte rädd för att sänka farten på längre pass. Det måste alltid kännas lätt att springa. Prio för dej är att få upp längden på passen. Farten kommer av sej själv senare

Tips 1. Det är inte farligt att ta ut sig så att du mår lite illa nån gång ibland 😀

Tips 2. Lägg in lite gång ibland i löpningen så orkar du längre. Spring 5 minuter och gå en minut, spring 5, gå 1 osv...Allt eftersom så kan du öka på springdelen och mi

Sänk tempot när du ska öka sträckan!
Har du en pulsklocka så att du vet vilken puls du brukar ligga på?

När jag ökade upp min sträcka första gången körde jag strikt efter pulsen - den fick inte gå över 160, då sänkte jag tempot ytterligare.
Normalt låg j

"Ska jag satsa på att försöka slå mitt rekord varje gång eller lägga upp nåt slags intervaller?"

Om du vill slita ut dig och kanske helt tappa lusten så ska du försöka slå ditt rekord varje gång eller för den saken skull köra stenhårda intervaller.

Jag

Jag är i ungefär samma situation som du Kimberly. Jag har kanske tränat lite mer löpning (klarar i dagsläget milen på ungefär en timme), men jag vill gärna förbättra min löpning och få en bra tid på Blodomloppet i slutet av maj.

Anders, ditt tips verka

Jag hade en liknande spärr väldigt tidigt när jag började springa, så att jag bara inte kom förbi någonstans 2-3 km sammanhängande löpning. Eller, rimligtvis måste jag väl blivit lite bättre mellan varje pass, men det var fruktansvärt långsamma framsteg.

"Mental spärr - hur få in de sista kilometerna?"

Googla på mental träning vet jag. Mycket sitter i huvudet.

Testa dig dock inte vid varje träningstillfälle. Skaderisken är stor när man tar ut sig, som sagt.

Många gånger tränar jag lätt och länge för at

12