Quote from Guest on 15 October 2010, 07:48(Ämnet är intressant, men den förra tråden fick så dålig ton att jag tog mig friheten att starta en ny...
Edit: Läste om och det var väl egentligen inte så farligt. Bara några få som var lite snabba (eller valde?) att misstolka.
Hur som helst:)När jag ö
(Ämnet är intressant, men den förra tråden fick så dålig ton att jag tog mig friheten att starta en ny...
Edit: Läste om och det var väl egentligen inte så farligt. Bara några få som var lite snabba (eller valde?) att misstolka.
Hur som helst:)
När jag ö
Quote from Funbeat user on 15 October 2010, 07:58Just Coe är populär att hålla fram som ett exempel på lågvolymträning. Men det finns de som menar att sifforna på hur mycket han tränade inte stämmer riktigt, så man kanske ska vara försiktig med att dra några slutsatser.
Annars håller jag med, alla mås
Just Coe är populär att hålla fram som ett exempel på lågvolymträning. Men det finns de som menar att sifforna på hur mycket han tränade inte stämmer riktigt, så man kanske ska vara försiktig med att dra några slutsatser.
Annars håller jag med, alla mås
Quote from Funbeat user on 15 October 2010, 08:43Fast nämnd bok är skriven av bla hans far och tillika tränare. Varför skulle inte uppgiften stämma i så fall?
Åt andra hållet så rekomenderar t.ex. Lydiard att de som tränar för 800-42195m bör ha samma aeroba basträning. Lydiard hade sina 160km/v. Fast d
Fast nämnd bok är skriven av bla hans far och tillika tränare. Varför skulle inte uppgiften stämma i så fall?
Åt andra hållet så rekomenderar t.ex. Lydiard att de som tränar för 800-42195m bör ha samma aeroba basträning. Lydiard hade sina 160km/v. Fast d
Quote from Funbeat user on 15 October 2010, 08:58Lars. Nu tog du allt i.
Tänk om bara 1 promille ville satsa lite längre.Kolla SFIF ( Svenska Friidrottsförbundet )
Lopp utanför arenor räknas knappast.
Långlöpare är väl snart en utrotningshotad "spicie".Undrar om vi av denna orsak kan söka EU-bidrag.
Lars. Nu tog du allt i.
Tänk om bara 1 promille ville satsa lite längre.
Kolla SFIF ( Svenska Friidrottsförbundet )
Lopp utanför arenor räknas knappast.
Långlöpare är väl snart en utrotningshotad "spicie".
Undrar om vi av denna orsak kan söka EU-bidrag.
Quote from Funbeat user on 15 October 2010, 10:34Ni som kutar lite längre, hur ofta skall man göra tröskeltest eller kanske man kollar det kontinuerligt(typ var 3:e långpass) för att ligga aerobt på långpassen?
Egentligen skulle det ju kännas optimalt att ha med lite fartlek/intervaller även på längre
Ni som kutar lite längre, hur ofta skall man göra tröskeltest eller kanske man kollar det kontinuerligt(typ var 3:e långpass) för att ligga aerobt på långpassen?
Egentligen skulle det ju kännas optimalt att ha med lite fartlek/intervaller även på längre
Quote from Funbeat user on 17 October 2010, 21:57Var sak har sin tid. Periodisera. De flesta har lämnat tävlingssäsongen och är kanske i början av grundträningen. Jag tränar enbart aerobt nu.
Var sak har sin tid. Periodisera. De flesta har lämnat tävlingssäsongen och är kanske i början av grundträningen. Jag tränar enbart aerobt nu.
Quote from Funbeat user on 17 October 2010, 22:21David: Jeg tror ikke jeg ville sammenligne treningen til Sebastian Coe med Ingrid Christiansen. Ceb var mellomdistanse løper og Ingrid 10.000 og lenger.
Og det krever helt forskellig treningsoppleg.
David: Jeg tror ikke jeg ville sammenligne treningen til Sebastian Coe med Ingrid Christiansen. Ceb var mellomdistanse løper og Ingrid 10.000 og lenger.
Og det krever helt forskellig treningsoppleg.
Quote from Funbeat user on 18 October 2010, 09:28Sen ska man kanske inte stirra sig blind på enbart de centrala systemen om man vill utveckla sin löpning; korta snabba intervaller har bra effekt på löpekonomi och grenspecifik styrka också - och det är inget man lätt trimmar fram under tävlingssäsong.
H
Sen ska man kanske inte stirra sig blind på enbart de centrala systemen om man vill utveckla sin löpning; korta snabba intervaller har bra effekt på löpekonomi och grenspecifik styrka också - och det är inget man lätt trimmar fram under tävlingssäsong.
H
Quote from Funbeat user on 18 October 2010, 11:26Jag ser också på snabbare intervaller på ett liknande sätt, fullständigt utan att ha letat upp någon vetenskaplig grund för det 😉 . De ger mig lite "överfart" genom att benen vänjer sig vid att piska upp lite högre tempo. Om jag kör intervaller i exempel
Jag ser också på snabbare intervaller på ett liknande sätt, fullständigt utan att ha letat upp någon vetenskaplig grund för det 😉 . De ger mig lite "överfart" genom att benen vänjer sig vid att piska upp lite högre tempo. Om jag kör intervaller i exempel
Quote from Funbeat user on 18 October 2010, 11:30Anders: Beror såklart hur illa det är. Men först lite basic rehab sedan funktionell muskelstyrka och sedan löpspecifik muskelstyrka? Lätt distanslöpning funkar säkert om inte ont blir värre men kanske vänta med backträning tills höftböjaren är med på bana
Anders: Beror såklart hur illa det är. Men först lite basic rehab sedan funktionell muskelstyrka och sedan löpspecifik muskelstyrka? Lätt distanslöpning funkar säkert om inte ont blir värre men kanske vänta med backträning tills höftböjaren är med på bana