Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMer om aerob/anaerob träning
You need to log in to create posts and topics.

Och mitt inlägg var alltså, för undvikande av ev missförstånd, ett svar på Roberts...

(30 sekunder tycker jag är ganska långt i sprintsammanhang.)

Du har helt sikkert rett Per. Mengdetrening er nok noe det syndes mot av, serlig blant de som ligger blant aktive morsjonister. Det blir for mye fokus på høgintensitiv trening.

http://test.klubben.no/Avdelinger/Produkter/Basistrening/Bøker,_CD_og_DVD/Tre

En frågeställning i ämnet:

Ponera att jag springer sju dagar i veckan, tisdag och lördag hårda kvalitetspass. Expertisen tittar på mitt upplägg och säger "Jaha, 28% anaerob träning. Ser vettigt ut." (förutsätter för enkelhetens skull att alla pass är ung

Diskussionen om anaerob/aerob träning handlar mest om vad som är optimalt på elitnivå. På motionsnivå är det mindre intressant, här handlar det om att träna så mycket och så hårt man har tid & lust med. Tränar man hårdare pass blir man bättre än en som ta

Som jag ser det funkar det där upplägget riktigt bra ett tag (kolla tex FIRST-programmen). Du kan ofta ladda på ordentligt under de tunga passen eftersom du är utvilad och får snabbt bra effekt. Har du en bra grund från försäsong att stå på kan det funka

Tack Markus, det var precis det jag misstänkte och hoppades. Nu ska jag ut och köra kvalitet. 😉

Man hör det man vill höra.

Robert - kloka synpunkter. Men givet att man vill bli så snabb som möjligt på blott fyra dagar löpning i veckan så finns det inget självändamål att börja löpa lugnare pass, givet att man inte går över gränsen och skadar sig, eller hur? Det som i förlängni

För min del, tycker jag det verkar som "experterna" har en poäng, och att det kan vara så att "less is more". För några år sen körde jag t ex nåt i stil med 14x200m. Numera tycker jag typ 5x200m verkar vara minst lika givande, om man tar hänsyn till ska