Quote from Guest on 2 April 2013, 20:23Stämmer det att man får flest röda blodkroppar (som bär med sig syret) av att träna med låg puls ?
Hur länge bibehåller man nivån blodkroppar ? Hur förbrukas blodkropparna ?
Stämmer det att man får flest röda blodkroppar (som bär med sig syret) av att träna med låg puls ?
Hur länge bibehåller man nivån blodkroppar ? Hur förbrukas blodkropparna ?
Quote from Funbeat user on 2 April 2013, 20:33Hittade lite svar på Wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6d_blodkropp
120 dagar lever blodkroppen och bryts ner i levern och mjälten.
"Blodbildning
Nyproduktion av erytrocyter sker genom att bland annat njuren känner att den får för låg syrehalt. D
Hittade lite svar på Wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6d_blodkropp
120 dagar lever blodkroppen och bryts ner i levern och mjälten.
"Blodbildning
Nyproduktion av erytrocyter sker genom att bland annat njuren känner att den får för låg syrehalt. D
Quote from Funbeat user on 2 April 2013, 20:53Låg syrehalt eller rättare lågt syrepartialtryck får du på hög höjd, inte genom att träna långa pass
Låg syrehalt eller rättare lågt syrepartialtryck får du på hög höjd, inte genom att träna långa pass
Quote from Funbeat user on 4 April 2013, 11:17Tyckte det lät intressant (nörd som man är) och kollade pubmed lite. Finns inte så mkt studier som ja kan läsa mig till på de 5 min jag använde på detta, men det låter snarare som att "endurance training" slår sönder röda blodkroppar och skapar en "tränin
Tyckte det lät intressant (nörd som man är) och kollade pubmed lite. Finns inte så mkt studier som ja kan läsa mig till på de 5 min jag använde på detta, men det låter snarare som att "endurance training" slår sönder röda blodkroppar och skapar en "tränin
Quote from Funbeat user on 4 April 2013, 12:06tack för svaren. läste på lite mer och det finns nog inte så mycket att förbättra själv och helt bra är det heller kanske inte...
"Sekundär erytrocytos uppkommer om kroppens syretillgång under en längre tid är lägre än vanligt. Antalet röda blodkroppar ö
tack för svaren. läste på lite mer och det finns nog inte så mycket att förbättra själv och helt bra är det heller kanske inte...
"Sekundär erytrocytos uppkommer om kroppens syretillgång under en längre tid är lägre än vanligt. Antalet röda blodkroppar ö
Quote from Funbeat user on 4 April 2013, 13:28Vad jag har läst så ökar inte halten röda blodkroppar med träning, faktum är att det är lite åt det motsatta hållet, mer vältränade personer får aningen TUNNARE blod för att det ska flyta lättare i högt tempo. Främst är det hjärtats pumpförmåga som ökas,
Vad jag har läst så ökar inte halten röda blodkroppar med träning, faktum är att det är lite åt det motsatta hållet, mer vältränade personer får aningen TUNNARE blod för att det ska flyta lättare i högt tempo. Främst är det hjärtats pumpförmåga som ökas,
Quote from Funbeat user on 5 April 2013, 12:08Elly - framgick det hur sportanemin uppkommer? Jag har hört av närstående löpare att det är själva den fysiska "chockverkan" när man springer som slår sönder blodkropparna. I så fall borde cyklister och simmare inte råka ut för detta. Hur är det egentlige
Elly - framgick det hur sportanemin uppkommer? Jag har hört av närstående löpare att det är själva den fysiska "chockverkan" när man springer som slår sönder blodkropparna. I så fall borde cyklister och simmare inte råka ut för detta. Hur är det egentlige
Quote from Funbeat user on 5 April 2013, 12:16"Löparanemi (footstrike anemia; marschanemi är samma sak), är som det det engelska namnet antyder en effekten av foten när den slår i löpunderlaget, när islagskrafterna slår sönder de röda blodkropparna i kärlsystemet, s k hemolys. Man kan se samma fenome
"Löparanemi (footstrike anemia; marschanemi är samma sak), är som det det engelska namnet antyder en effekten av foten när den slår i löpunderlaget, när islagskrafterna slår sönder de röda blodkropparna i kärlsystemet, s k hemolys. Man kan se samma fenome
Quote from Funbeat user on 5 April 2013, 12:28Aha! Tack!
Aha! Tack!
Quote from Funbeat user on 5 April 2013, 12:58Tänker äta mer järn när jag tränat hårt...Undrar hur mycket av träningsvärken beror på slaggprodukter som ex döda röda blodkroppar ?
EDIT - Verkar inte behövas extra järn
"Man räknar med att kroppen i genomsnitt bara tar upp 5-10 procent av det järn som
Tänker äta mer järn när jag tränat hårt...Undrar hur mycket av träningsvärken beror på slaggprodukter som ex döda röda blodkroppar ?
EDIT - Verkar inte behövas extra järn
"Man räknar med att kroppen i genomsnitt bara tar upp 5-10 procent av det järn som