Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMidnattsloppet på 50 min
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag ska springa midnattsloppet (10 km) i slutet av sommaren och jag vill springa på ca 50 min.

Mina förutsättningar: 37 år, normalviktig men kunde gärna minska lite på pluffset för att bli lättare, tränar styrka (maskiner eller bp) 2 ggr/v och spinning

Jag tycker jag känner igen mig i dig (uthållig, men långsam). För att jag skulle komma ner till en anständig nivå hjälpte intervaller. Du måste bli van att springa i önskad takt och gärna lite snabbare så du kan slappna av mer i målfarten.

Jag tvingade mig att springa snabbare idag och det gick jättebra. Jag måste nog ta mig över en bekvämlighetsplatå. Det är skönt att springa i ett invant tempo. Jag ska testa att lägga in ett intervallpass och ett backpass per vecka.

Du har helt rätt i att man måste tvinga sig att springa snabbare än sitt bekvämlighetstempo. Jag kämpar liksom du med att klara milen under 50 och har lyckats med det några gånger. För mig har det funkat bra med långa intervaller 5 * 1000m och snabbdistan

Vet du hur jag vet att du aldrig kommer att klara 50 minuter på milen?
-"Jag springer ganska långsamt"
-"springa 45 min (sen blir det för tråkigt)"
-"det känns jättejobbigt att följa något träningsprogram"
-"Jag är lite rädd för att skada mig"
-"springer

Just Midnattsloppet är väl det sämsta lopp att försöka få någon bra tid på. Det tar extremt på krafterna att försöka bana sin väg fram mellan alla människor.

Jag har sprungit det loppet sen 2006 och har haft som mål att varje år förbättra mig. Jag är for

Huvet på spiken Peter, det handlar väääldigt mycket om Inställning.
Och lite variation.

Tips på korta intervaller om man springer på cykelvägar är att ha lyktstolparna som riktmärke, hög fart och joggvila till nästa, hög fart osv. Det tycker jag funkar b

Tack Peter för svar. 🙂

Jag måste bara försvara mig lite på en punkt. Det där med att det blir för trist att springa längre än 45 min är när jag springer på löpband. Jag har gjort det när det varit så halt ute (det kanske är fel inställning det med...?

En sak till. Jag har kanske fel inställning (se ovan) men verkar det inte krångligt att följa de där programmen där man ska springa exakt 36 minuter ena dagen och nästa gång 17 min följt av 2 min gång och 14 min löpning etc.... Det känns så onaturligt och

Så exakt följer man ju aldrig ett program. Det är ju mer en riktlinje hur länge man skall springa och vilket tempo man skall ha. Jag la upp ett antal löprundor på olika sträckor och valde en beroende på vad passet sa.

Fördelen för mig att ha ett programm

12