Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMikrointervaller - vila
You need to log in to create posts and topics.

12

Mikrointervaller, 6-12 om cirka 30 sekunder på maxhastighet, lär vara särdeles effektiva för att träna upp konditionen. Nu undrar jag hur länge man ska jogga/gå/vila mellan dessa löpintervaller. 30 sekunders vila låter ju väldigt lite, men de artiklar jag

Helt klart individuellt beroende på din form och förutsättningar, men jag brukar köra mellan 4 till 8X20 sec fartökningar på distanspass allt från 8-18 km. Det brukar ta mer än väntat och då slipper jag bli uttråkad med ståvila. Mellan intervallerna bruka

Det beror lite på vad syftet är med intervallerna. Vill man träna flåset (max syreupptagning) är det normalt 30 sek joggvila, och då kör man alltifrån 10 till 30 st intervaller i ca 2-3km-fart och kör joggvilan i halva den farten. Vill man köra intervall

Jag har läste en forskningsrapport där dom rekommenderade 8*30 sek intervaller. då var det 2min gångvila mellan varje. Jag provade ett par gånger tyckte att vilan verkade lång vid det första 2-3 men sen var vilan befogad 🙂

My 2c

Nja, vad jag har lärt mig ska man ha ganska lång vila mellan intervallerna om man ska träna syreupptagning medan man däremot har kortare vila vid mjölksyreträning!

Dvs kom ner ordentligt i puls vid VO2-träning, håll kvar hög puls vid mjölksyreträning.

Här 2007:

http://www.toppfysik.nu/userfiles/file/Kadensartiklar/2007.2.pdf

Och 2011:

http://toppfysik.blogspot.com/2011/01/de-botar-nageltrang-ocksa.html

Glasklart 😉

Jag tackar så mycket för svaren! MINST 2 minuter, alltså, om man vill öka syreupptagningen. 🙂

Christer: 30 sekunders vila är långt för 30sekunders-intervaller. När det gäller längre Vo2max-intervaller, tex 4x4 min rekommenderas 3-4 min joggvila, så i båda dessa fall är vilan ungefär lika lång. Låter man pulsen gå ner för mycket i 30sek-intervaller

Magnus - den träningsform du talar om verkar inte vara den som jag refererar till. De mikrointervaller jag lärt mig är de mest effektiva, är de där man springer på absolut max i 30 sekunder 6-12 gånger.

Det skrevs mycket om det här för något år sedan, hä

Ja, det är ju just de som omtalas i min länk i senaste inlägget. För mig är det stor skillnad "att springa på max"och att springa 30-30 intervaller i Vo2max-fart, det skiljer runt 1 min/km mellan dessa farter, men det kanske bara är jag som gör den distin

12