Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMinimalism
You need to log in to create posts and topics.

12

I enlighet med den rådande minimalistiska andan här på funbeat och i löparkretsar generellt har jag tankar på att skippa garmin, träningsplanering, pulsband, VDOT och träninsdagbok till förmån för spontanitet, känsla, dagsform och fartlek.

Min fråga är:

Jag älskar statistik och har genom åren ägnat mycket tid åt träningsdagboken. Mitt Excel-dokument är nog uppe i ett 20-tal flikar nu med säkert lika många diagram & kurvor över både det ena och det andra, samt fler tabeller än så.

Trots statistikintresse

För mig har min GF gett mig en annan dimension till träningen. Man har möjlighet att styra sina pass mot det optimala i träningen. Jag har svårt att hålla igen och det blir lätt att springa för fort på många pass.
Det finns ju de som förordar att man skal

Jag blir mer spontan efterhand jag inser varför jag springer. Man behöver dock inte bli fundamentalist åt något håll.

En träningsdagbok är både kul och användbar. Men att hålla reda på varenda detalj fördunklar. Att hålla reda på varenda decimal är brus

Eventuellt kan detta ha med åldern att göra. Medan man är ung så är förbättringen väldigt viktig, och då är det givande att få en kontinuerlig kvittens på den. Jag gillar följande citat från boken "Born to run" (skall komma från Caballo Blanco):

Think Ea

Jag sprang i många år med stoppur (innan GPSer och pulsband var överkomliga för vanliga dödliga) men kände till sist att tidshetsen tog död på glädjen för mig och skippade all mätning/räkning planering. I många år sprang jag då bara när jag kände för det,

Dubbelpost

Jag skriver träningsdagbok för att hålla koll på varför jag eventuellt blir skadad och loggar de flesta pass med gps. Jag tänker inte alls på tiden när jag väl springer däremot, den finns med som en knapptryckning i början av passet och en i slutet. Jag h

Kan det inte hänga ihop med en naturlig önskan efter variation? Ibland fokuserar man sin prestation på "siffror", ibland på "känslan"? Ibland vill man nöta asfalt, ibland lufsa runt i skogen och lyssna på vinden? Ibland springer man med musik, andra gånge

Olle, ingen skräll att du hittade till en tråd med rubriken minimalism 😉 Jag vill inte skifta fokus från att bli snabbare till att bara röra på mig, resultat är viktiga för mig. Tänker bara att det finns olika vägar till bra resultat. För en motionär som

12