Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag stör mig på att 24.00 km skrivs som 24 km medan 24.01 km skrivs som 24.01 km. Nollorna är precis lika viktiga som de övriga siffrorna. Det bör alltså stå 24.00 km.

Nja, ibland borde det kanske stå ~24 km istf 24.01 - om det kommer från en gps. Decimalerna anger ju noggrannheten...

Men det har ingen betydelse. Om jag rör mig 400 m, ska det då avrundas till 0 m?

En GPS är verkligen inte nåt precisionsinstrument, men felet är i genomsnitt 5-6 m i horisontalplanet. På en längre sträcka kan man anta att felen tar ut varandra i praktike

Fp. David ¤®

100 poäng (H)

Rasmus: Nu har du allt lite fel - 5-6m under ideala förhållanden - vilket sällan är fallet med de mobiltelefoner man använder som precisionsintrument och som man startar med så fort den hittat en satellit (typ).

Dessutom pratar jag inte om att man skull

Nej, medelfelet för en normal GPS-enhet är 5-6 meter under genomsnittliga förhållanden. Bättre enheter kan kapa det med nån meter. Det är dessutom medelfelet för en stationär enhet jämfört med dess verkliga position. GPS blir faktiskt bättre i rörelse, ef

så var det dags att markera ointressant

Nu när tråden börjar gå in på väsentligheter?

*markerar som högintressant*

Ska kanske inte diskutera det mer då men jag håller med om att 0-orna ska skrivas ut

Om vi går tillbaka till den ursprungliga frågan så kan man börja med att ifrågasätta varför tiden skrivs ut överhuvudtaget i kalenderöversikten och varför den anges som rubrik per dag? Hur intressant är det för den som kör 3 Friskispass i veckan att se at