Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMitt styrketräningsprogram
You need to log in to create posts and topics.

12

BILD:http://img263.imageshack.us/img263/2233/scan0024i.jpg

http://img263.imageshack.us/img263/2233/scan0024i.jpg

Jag har fått ett styrketräningsprogram från sjukgymnasten, för att rehabilitetera min höft och för allmän löpstyrka. Och så kör jag armhävni

Det ser ut som ett bra program. Jag skulle dock vilja flyttade sista 5 övningarna fram så att dom ligger direkt efter cyklingen. Detta pga att de är basövningar, och som jag har lärt mig så ska man träna stora muskelgrupper först, för att sedan träna de s

Ser bra ut men i mitt standardstyrkeprogram kör jag lite mer sidledsstyrka på gym-maskiner (fast balansplatta är givetvis bra). Eftersom det för din del också handlar om rehabilitering så måste förstås sjukgymnasten veta bäst.

I mina svartaste stunder får jag känslan av att sjukgymnaster i allmänhet tar på slump 10 av de 50 just nu hippaste övningarna, utan att veta vad eller varför de åstadkommer...

Ja, men den frågan jag skulle ställa till sjukgymnasten är vilka rörelser och belastningar man ska undvika eller vara försiktig med när det handlar om rehabilitering av en viss skada.

Det där liknar i stora drag det som idrottsläkaren sa till mig att göra i samband med mina höftproblem. Som Mikael säger så saknar jag dock träning av sidomusklerna, t.ex. Plankan på sidan eller "musslan".

En av övningarna är att dra med benet framåt, bakåt och åt bägge sidorna (andra raden, mitten). Kanske räcker? Det är i stödjebenet jag får mjölksyra... 😉

Ok, den borde ersätta musslan. Inte sidoplankan dock, jag vet att den är pestig. 😉

Som jag förstått det, gör "dra benet utåt" en abduktion av benet, och "musslan" gör en utåtrotation. Jag vet inte om den skillnaden har någon betydelse för höftrehab?

Tillägg: Enligt Wikipedia (se "femur at hip" ), är det viss skillnad i vilka muskler s

Aha, då menar jag inte musslan. Jag menar "ligga på sidan och lyfta benet som är hyfsat sträckt, gärna med en känga på foten".

12