Quote from Guest on 13 September 2008, 11:31Har en liten (för mej viktig) fråga:
Vad finns det för orsaker till en plötsligt markant lägre mjölksyratröskel?
Plötligt har jag börjat få mjölksyra av nästan ingenting. Minsta backe gör att det svider i låren och löpningen blir j***igt jobbig. Jag bru
Har en liten (för mej viktig) fråga:
Vad finns det för orsaker till en plötsligt markant lägre mjölksyratröskel?
Plötligt har jag börjat få mjölksyra av nästan ingenting. Minsta backe gör att det svider i låren och löpningen blir j***igt jobbig. Jag bru
Quote from Catharina Brattlin on 13 September 2008, 11:41Har Du kollat Ditt blodvärde resp järnvärde?
Har Du kollat Ditt blodvärde resp järnvärde?
Quote from Funbeat user on 13 September 2008, 11:56Nej, inte på ett tag. Jag blev diagnostiserad med hypoterios för inte riktigt 6 mån sedan och då togs det blod- och järnvärden för att kolla varför jag ver så trött. Men det var ju som sagt ett tag sedan.
Vad spelar det för roll för mjölksyra? (Är intres
Nej, inte på ett tag. Jag blev diagnostiserad med hypoterios för inte riktigt 6 mån sedan och då togs det blod- och järnvärden för att kolla varför jag ver så trött. Men det var ju som sagt ett tag sedan.
Vad spelar det för roll för mjölksyra? (Är intres
Quote from Catharina Brattlin on 13 September 2008, 12:08Som Du ju säkert vet så sker syretransporten i kroppen mha av hemoglobinet (hb). Och har man lågt hb, så funkar inte denna syretransport optimalt. Om musklerna får arbeta utan tillräklig syretillförsel, bildas laktat (mjölksyra). Järnets uppgift är att va
Som Du ju säkert vet så sker syretransporten i kroppen mha av hemoglobinet (hb). Och har man lågt hb, så funkar inte denna syretransport optimalt. Om musklerna får arbeta utan tillräklig syretillförsel, bildas laktat (mjölksyra). Järnets uppgift är att va
Quote from Funbeat user on 13 September 2008, 12:19Ok! (Att jag inte kopplade ihopa det själv(#))
Jag ska på återbesök hos min läkare innom kort så då ska jag be honom kolla upp blod- och järnvärde.
Tack Sylvia:DPs. Äter dessutom inte kött (fisk och fågel dock) så jag ligger även på det sättet i riskzon
Ok! (Att jag inte kopplade ihopa det själv(#))
Jag ska på återbesök hos min läkare innom kort så då ska jag be honom kolla upp blod- och järnvärde.
Tack Sylvia:D
Ps. Äter dessutom inte kött (fisk och fågel dock) så jag ligger även på det sättet i riskzon
Quote from Elias Engqvist on 14 September 2008, 23:27Blodpudding är bra för blodvärdet och HELT vegetariskt!
(Tyvärr inte - men alla andra som inte är vegetarianer bör tänka på att stoppa i sig tex blodpudding då o då för att slippa ovanstående problem)
Blodpudding är bra för blodvärdet och HELT vegetariskt!
(Tyvärr inte - men alla andra som inte är vegetarianer bör tänka på att stoppa i sig tex blodpudding då o då för att slippa ovanstående problem)
Quote from Funbeat user on 15 September 2008, 10:04Dagsbehovet av Järn ligger på 15mg för kvinnor och 10mg för män. Blod innehåller 30-40mg järn per 100g, blodpudding innehåller även annat så där ligger värdet på 17g per 100g. Generellt kan man säga att ALLT innehåller järn, men i varierade mängder, dvs b
Dagsbehovet av Järn ligger på 15mg för kvinnor och 10mg för män. Blod innehåller 30-40mg järn per 100g, blodpudding innehåller även annat så där ligger värdet på 17g per 100g. Generellt kan man säga att ALLT innehåller järn, men i varierade mängder, dvs b
Quote from Funbeat user on 15 September 2008, 10:25Jag är ingen stor auktoritet på ämnet, men det är tydligen stor skillnad på hur lätt kroppen tar upp järnet under olika omständigheter. Äter man C-vitamin samtidigt tillgodogör man sig järnet bättre, äter man kalcium (mjölkprodukter) samtidigt går det säm
Jag är ingen stor auktoritet på ämnet, men det är tydligen stor skillnad på hur lätt kroppen tar upp järnet under olika omständigheter. Äter man C-vitamin samtidigt tillgodogör man sig järnet bättre, äter man kalcium (mjölkprodukter) samtidigt går det säm
Quote from Funbeat user on 15 September 2008, 10:28Christer: "Blodpudding är bra för blodvärdet och HELT vegetariskt!"
vad är det för fel på broccoli? gott och mycket järn...
Christer: "Blodpudding är bra för blodvärdet och HELT vegetariskt!"
vad är det för fel på broccoli? gott och mycket järn...
Quote from Catharina Brattlin on 15 September 2008, 10:40Markus, bra sammanställning. Men Du glömde en sak; vegetabiliska järnkällor är betydligt svårare för kroppen att ta upp och kräver närvaro av C-vitamin för att förbättra upptaget (som Pontus skriver). Järn från animalier, främst blod och rött kött, sk hem
Markus, bra sammanställning. Men Du glömde en sak; vegetabiliska järnkällor är betydligt svårare för kroppen att ta upp och kräver närvaro av C-vitamin för att förbättra upptaget (som Pontus skriver). Järn från animalier, främst blod och rött kött, sk hem