Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningMjölksyraträning
You need to log in to create posts and topics.

Jag har en adept i simning, en triatlet som är hur vältränad som helst. Han är stark och seg, simmar bara frisim och kan hålla på hur länge som helst i tröskelfart.

Problemet är att han har svårt att köra riktigt hårt, att köra sig så trött att han får m

Bra fråga, har själv svårt att bli riktigt syrastinn i vattnet. Är mer andning som är svårt när man tar i riktigt tycker jag.

5x100 maxfart med 2min vila

30x50 Max med ca 50% av din simtid som vila

Tack Ryan, jag ska prova din serie!

Han tycker det är svårt att få upp farten och att få nån "power" när han simmar vanligt så jag vill gärna höra om ni har några tips på andra grejor man kan köra också. Massor av benspark, kan det vara något tror ni? Ka

Varför är det så viktigt att ta ut sig? Simmar din kompis perfekt, rent tekniskt? Om han gör det kan man väl köra en del snabbhet, men annars tror inte jag att syrapass ger ett dugg. Hans tävlingsdistanser är väl 1500 och längre?

Lennart:
Förespråkar du att man INTE skall köra intervaller i överfart inom simning?

Personligen känner jag att det som utvecklat min simning mest är just att simma korta men riktigt hårda intervaller för att testa nya farter och få bättre känsla och v

Lennart - nej det finns saker att jobba på med tekniken också och det gör vi. Men jag tror personligen att träning i det jag kallar "den grå zonen" inte ger lika mycket som när man varierar ansträngningsgraden.

Kan din adept simma i olika farter (1-4) eller har han liksom bara en fart? Ett tips skulle kunna vara att i ett pass kombinera maxintervaller med tempoväxlingsserier, dvs t.ex. 12,5 m lugnt + 12,5 max, eller 12,5 lugnt + stopp (glid) + 12,5 m max. Syftet

Jag kanske inte är rätt person att ge råd och tips eftersom jag själv är nybörjare 🙂

Här kommer ett tips ändå, för att jag känner igen mig i din adepts fysiska status: Seghet och kondition finns för långa "gråzonspass".

Efter insim kör jag ibland 10x

Är jag den enda som inte förstår poängen med mjölksyraträning för triathlon? Om långsimning före cykling och löpning är målet borde man väl satsa på att simma så snabbt och energisparande som möjligt? Mig veterligen så finns det inga ultralöpare som syssl